BMW C1
Veilig en helmloos tussen de file door, zo verkondigde BMW bij de lancering van de C1 in juli. Wat maakt deze tweewieler ervan waar?
“Kijk mama, een scooter met een dak erop,” klinkt het als je stilstaat voor het licht. De nieuwe C1 van BMW wordt opgemerkt, dat staat vast.
De speciale constructie moet de C1 zó veilig maken dat u zelfs zonder helm de weg op kan. BMW Belgium heeft dan ook gewacht met de lancering tot de helmplicht voor dat type voertuig officieel was opgeheven. Helmloos is een onderdeel van het concept.
Veiligheid staat voorop. Het voorspatbord verbergt een kunststofblok dat bij een frontale aanrijding 85% van de klap moet opvangen. De berijder zit met twee gordels in een stoel met hoofdsteun. Ter hoogte van de schouders zijn beugels bevestigd ter bescherming bij een valpartij. Heeft u gedurende twee jaar een autorijbewijs, dan mag u plaatsnemen in het zadel van deze motor.
De C1 moet de mens immers opnieuw mobiel maken, vooral in de stad. Mobiel bent u inderdaad, maar het voertuig kon me (als motorrijder) niet bekoren.
Natuurlijk, de C1 wil niet wedijveren met de echte motor. Hij is bedoeld voor personen die vastzitten in het stadsverkeer of in de file richting werk. De auto is dus een beter referentiepunt.
Maar dan nog. Het wegrijden is niet zo praktisch. Eerst moet u zich tussen het stuur en de stoel wringen. Afstappen (of uitstappen) gaat al even moeilijk. De vraag rijst hoe een gezette executive in de C1 kan zitten. De kooi maakt de C1 bovendien topzwaar. De 185 kilo’s overvallen u de eerste keer dat u de tweewieler van zijn standaard haalt. Dat gewicht blijft u voelen bij langzaam rijden.
Voorts zit de C1 niet te wachten op zijwind. Rijden op de brug van Vilvoorde zorgde voor klam zweet. Gas terugnemen en in de rij vrachtwagens plaatsnemen was de enige oplossing. In de file kan u inderdaad tussen twee rijen auto’s laveren, maar een motorfiets stuurt daar veel preciezer. En in de standaarduitvoering kan u géén bagage meenemen.
De motor mag dan voor stadsverkeer bedacht zijn, vaak hebt u de autoweg nodig om die stad te bereiken. Grootste minpunten zijn – bij snelheden van 80 tot 90 kilometer per uur – het enorme kabaal en de wind die langs de voorruit naar binnen slaat. BMW spreekt over het cabriolet-gevoel. Wilt u op de autoweg enigszins het C1-gevoel creëren, rijd dan negentig kilometer per uur met de ramen wagenwijd open…
BMW is erop voorzien en heeft een hele serie kledingaccessoires, inclusief oorwarmers en een baseball-cap. Op aanraden zette ik zo’n pet op. Dat was buiten de wind gerekend. Die pet ligt nu ergens tussen Brussel en Leuven.
ad van poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier