De scale-up Bizzy, die een brede database van bedrijfsinformatie aanbiedt, heeft 4 miljoen euro opgehaald. Met dat geld wil het Gentse techbedrijf zijn nieuwe salesagent op basis van artificiële intelligentie uitrollen in Europa.
Verkopers verliezen ruim twee uur per dag aan research naar klanten, zonder de garantie dat hun onderzoek resultaat oplevert. Vanuit die vaststelling werd in 2021 Bizzy opgericht, een slim platform dat bedrijven sneller en betere leads helpt te vinden. Het ‘Google van de bedrijfsdata’ combineert officiële informatie en dynamische data van websites, socialemediakanalen en nieuwsberichten. “Door de opkomst van artificiële intelligentie (AI) verandert de markt echter razendsnel”, zegt CEO Hendrik Keeris. “Ook de manier waarop salesverantwoordelijken werken, zal dus drastisch veranderen. Zij zullen zich niet langer baseren op databases met bedrijfsgegevens.”
Daarom lanceert Bizzy zijn eigen AI-salesagent. Die digitale verkoopmedewerker spoort zowel interne als externe leads op. Vervolgens vult de agent die automatisch aan met de juiste content, waarom die leads interessant zijn en hoe het management het best wordt benaderd. De agent neemt autonoom beslissingen op basis van het productaanbod, de verkoopstrategie, de pijplijn en het klantenbestand. Hoe langer salesmedewerkers ermee aan de slag gaan, hoe gerichter de aanbevelingen van de AI-agent worden.
Toch verdwijnt de database van Bizzy niet. “We zijn nog altijd een van de grootste Europese bedrijven met een eigen bedrijfsdatamodel”, aldus Keeris. “Dat blijft onze kern, want het zou stom zijn die informatie niet meer te gebruiken. Alleen evolueert onze oplossing mee met de technologie van vandaag, en integreert die vlot met de meeste klantenrelatiebeheersystemen en andere prospectietools. We geloven dat verkoopteams niet meer zonder een AI-agent als stille collega kunnen.”
Europese uitbreiding
De recente ontwikkeling wordt positief onthaald door investeerders. Keeris en zijn medeoprichter Steve Declercq haalden in 2021 al startkapitaal op. Nu heeft de scale-up een financieringsronde van 4 miljoen euro afgerond. Die werd geleid door Fortino Capital, het investeringsfonds van Duco Sickinghe en Renaat Berckmoes, met steun van grote namen uit het Gentse ecosysteem. Onder meer Joris Van Der Gucht (ex-Silverfin), Matthias Geeroms (Lighthouse), Jeroen De Wit (Teamleader) en Gilles Mattelin en Jorn Vanysacker (Ex-Henchman) stappen in. Ook de eerdere investeerders, het durffonds Pitchdrive en de IT-ondernemer Pieter Casneuf, doen opnieuw mee. Met die kapitaalinjectie wil de scale-up snel uitbreiden naar heel Europa.
Toch werd het kantoor in Amsterdam gesloten, terwijl het nog maar een jaar geleden met veel bombarie werd aangekondigd. De Nederlandse hoofdstad, waar ook veel Franse expats vertoeven, werd als perfecte uitvalsbasis voor die markten gezien. “Het kantoor kwam te vroeg”, zegt Keeris. “We benaderen landen nu meer marketinggedreven. Dat kan perfect vanuit Gent. We moeten eerst een zekere omvang op een buitenlandse markt hebben, alvorens we daar opnieuw een team opzetten. Dat blijft wel onze ambitie.”
Bizzy is een succesbedrijf van StarApps, de start-upfabriek van Netlog-oprichter Lorenz Bogaert. Het platform wordt gebruikt door 500 betalende klanten, goed voor een recurrente omzet van 2,5 miljoen euro. Dat is ruim een verdubbeling tegenover een jaar eerder. In een eerder interview in Trends sprak Keeris de ambitie uit dat cijfer tegen eind 2028 tot 100 miljoen euro te laten stijgen. “Ik heb geleerd geen cijfers meer te noemen”, zegt Keeris. “We willen de Europese referentie in AI-salesagents worden. Meer zeg ik niet.” (lacht)