BESTE VROUWELIJKE TRENDSLEZER,

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

eXtra informatie op www.trends.be

Op de Trendssite kunt u uw mening kwijt over de vrouwvriendelijkheid van Trends.

Al in 1990 stelde Gareth Morgan in zijn boek De Nieuwe Manager zonder meer dat vrouwen veel geschikter waren dan mannen voor het ‘nieuwe management’. Voor leiderschap is het plaatje nog veel extremer. Kijk even mee, beste lezeres, naar de scorecard van die studies. Je scoort een punt als er een belangrijke studie is die aantoont dat je geslacht beter is dan het andere:

Anderen motiveren:

Mannen: 0, Vrouwen: 5

Communicatie bevorderen:

Mannen: 0, Vrouwen: 4

Kwaliteitsvol werk laten leveren:

Mannen 0, Vrouwen: 5

Strategische planning:

Mannen 2, Vrouwen 2

Luistervaardigheid:

Mannen: 0, Vrouwen 5

Een probleem analyseren:

Mannen: 2, Vrouwen 2

Zes matchen, twee gelijkspelen, vier gewonnen door de bezoekende ploeg en telkens op overtuigende wijze. We schrijven wel bezoekende ploeg, want gedurende tientallen jaren hebben mannen de spelregels van goed management vastgelegd.

Het is niet langer te loochenen: vrouwen zijn minstens even goede managers als mannen, waarschijnlijk betere. En toch vind je zo weinig vrouwen aan de top. Er zijn aan onze universiteiten meer vrouwelijke studenten dan mannen. Ze behalen betere studieresultaten. Ze studeren harder. Maar toch zijn er nog altijd meer mannen dan vrouwen die een doctoraat behalen. En heel weinig vrouwen worden hoogleraar.

Het is opvallend hoe vrouwen snel in een stereotiep hoekje worden geduwd. Zou dat de verklaring kunnen zijn? Vanochtend zag ik in de boekhandel de omslag van het boek Mevrouw, mijne heren (geschreven door een vrouw…): een vrouwenbeen, een hoge hak en een nylonkous. Vorige week nog pakte Newsweek uit met een agressieve cover: je zag alleen een been in nylonkous, en daar een ketting rond. Vrouwen worden dus in een mum van tijd herleid tot hun benen. Bij mannen doet men dat alleen bij voetballers, en daar is het relevant.

Door schuldgevoel overmand dacht ik, beste dames: misschien moet ik toch ook even in eigen (Trends)huis rondkijken. Is Trends vrouwvriendelijk? Dat is al een delicate vraag op zich. Wat kan dat zijn? Zijn vrouwen dan andere personen dan mannen? Moet er nu echt speciaal aan hen aandacht worden besteed?

Vrouwen rapporteren nochtans enkele typische problemen bij het zakendoen. In sommige landen op deze wereld ben je als zakenvrouw niet welkom. Een man alleen in een bar, niemand maalt erom. Een vrouw in een bar alleen lijkt allerlei signalen van beschikbaarheid uit te stralen. Vrouwen in hotels eten dan ook veel meer in hun kamer dan mannen. Vrouwen hebben graag hoge spiegels in liften, dat kan mannen niet veel schelen. En in steeds meer zakenhotels heb je verdiepingen uitsluitend voor vrouwen. Moet Trends daar nu echt meer aandacht aan besteden? Of is het zo al welletjes genoeg, een kaderlid is een kaderlid, of hij nu mannelijk of vrouwelijk is, jong of oud, hetero of homo…?

Toch zegt mijn – mannelijke! – intuïtie dat Trends niet echt vrouwvriendelijk is. Mijn echtgenote (die ter zake duidelijk meer recht van spreken heeft dan ik) vond mijn bijdrage over ‘Sterren op de dansvloer’ duidelijk vrouwvriendelijk. Mijn column enkele maanden geleden over de CXT die een boot kan trekken van 20 ton, met nog eens 6 ton in de laadbak, dat zou dan weer typisch mannelijk zijn.

Misschien schrijven wij over te viriele, mannelijke onderwerpen. Valt het u ook op dat er zo weinig over cultuur in Trends te lezen valt? En zo dat een probleem is, waarin zou dan zo’n cultuurpagina moeten verschillen van pakweg de cultuurpagina’s van Knack? Vult u aub de enquête in op het web, en dan zullen we het definitief weten.

Heren aan de drank

Daarnaast zie ik nog een aantal kleinere gebieden waar ik op eigen initiatief al ruimte voor verbetering zie. Om woedende mails te vermijden dat ik weer de vrouwen in een bepaald hoekje druk, hou ik me wat op de vlakte en zie in het algemeen ruimte voor de verbeteringen die meer de nadruk leggen op levenskwaliteit en op samenwerken, en laat nu even in het midden of dat mannelijk of vrouwelijk is.

Ik zie minstens twee gebieden waar Trends veel meer ‘kwaliteitsgedreven’, veel meer ‘waardegericht’ kan worden, twee gebieden die volgens mijn toevallige gesprekspartners blijkbaar door bijna iedereen gelezen worden: de columns en de coctailpagina.

– De naam van de columns. Neem nu mijn wekelijkse bijdrage. Buelens op scherp. Is dat niet te agressief, te puntig? Moet dat niet worden Met Buelens naar nieuwe horizonten? Of Nu verrijkt met nieuwe ideeën?

– De coctailpagina’s. Altijd maar opnieuw heren (en enkele dames) buitenshuis, aan de drank. Ik denk dat deze rubriek veel beter foto’s zou tonen van al die belangrijke mensen terwijl ze kwaliteitsvolle zaken promoten. Een joggende vrouwelijke entrepreneur. Vader-managers die op zondagochtend betrapt worden bij de warme bakker. En weg met die alcohol. Een vrouwelijke manager bij haar espressotoestel. Een mannelijke ondernemer bij de fruitpers. Een bankier die groentjes snijdt. Een venture capitalist aan de gezellige ontbijttafel.

Het woord is aan u

Beste dames (en heren…) het laatste woord is aan u! Snel nu naar de enquête (www.trends.be). Voor het te laat is, en iemand anders al alle verstandige antwoorden heeft gegeven.

De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School.

Reacties: marc.buelens@trends.be

Marc Buelens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content