Bentley Arnage Red Label

Exclusiever kan moeilijk. Beter presteren eveneens. Zelfs sportwagens laat de enige, echte Bentley, achter zich.

Er is opnieuw een ‘echte’ Bentley. Met de Red Label scheert het VW-concern hoge toppen. Dit geven ze zelfs in Groot-Brittannië toe. Daar zet de overname van Rolls Royce en Bentley door Volkswagen – door Hitler opgericht om zijn volk te leren autorijden – nog steeds kwaad bloed. Dat deze overname, net zoals die van Jaguar, Land Rover en Range Rover, de Britse merken redt, schijnen ze op het eiland niet te snappen.

Voor de Britten, en ook voor ons, is de Arnage Red Label de enige, échte Bentley. Hij wordt aangedreven door de hedendaagse versie van de legendarische Bentley V8 en niet door een BMW-motor zoals de Arnage Green Label. En dat de prestaties van de Red Label die van de Green Label totaal in de schaduw stellen, is het zoveelste bewijs van de uitstekende aanpak van VW-boss Ferdinand Piëch die ook Bugatti opslokte. Toen in 1930 op het circuit van Le Mans vijf Bentley’s beslag legden op de eerste vijf plaatsen, verklaarde Ettore Bugatti: “De snelste vrachtwagens ter wereld overwonnen”. E. Bugatti had er last van dat van 1922 tot 1930, Bentley’s Red Label en andere versies, wonnen in de TT Race op het eiland Man en nog vaker in de 24 Uren van Le Mans.

De hedendaagse Red Label is verre van een snelle ‘vrachtwagen’. Het is ook geen praktische city-car. Het is wel één van de statigste en krachtigste luxeauto’s ter wereld. De Bentley Arnage Red Label (leeggewicht: 2395 kg) accelereert fenomenaal snel van 0 naar 100 km/u: in 6,3 seconden. De Porsche Boxster S (leeggewicht: 1260 kg) doet daar 6,6 seconden over. Het maximaal koppel van de Porsche 911 (1320 kg; 3387 cc; 300 pk) bedraagt 350 Nm bij 4600 toeren of meer dan tweemaal minder dan dat van de Red Label. Nogmaals blijkt dat de Amerikanen gelijk hebben wanneer ze beweren dat there is no substitute for cubic inches.

De soepelheid van de motor, de vrij unieke wegligging, het rijplezier en het comfort in de Red Label zijn superieur. De verbetering van de torsiestijfheid met 85% en de aanpassing van de ophanging aan sportieve prestaties garanderen een voortreffelijk rijgedrag tegen topsnelheid en zelfs op bochtige wegen.

De nieuwe Bentley werd niet langer, toch krijgen de vier inzittenden opmerkelijk meer ruimte dan voorheen. De passagiersruimte werd mooi afgewerkt met edele materialen: een toonbeeld van Britse goede smaak en superieure luxe.

Het korte zitvlak van de voorzetels, de oncomfortabele plaats van de linkervoetsteun en de bedieningsknoppen van de airco (rechstreeks uit BMW-berlines) zijn schoonheidsfoutjes die in zo’n auto niet thuishoren.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content