Belgische pakjesmarkt groeit weer, marktaandeel bpost gedaald

Foto: Belga
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

Er zijn in België vorig jaar weer meer pakjes bezorgd, na een tijdelijke krimp in 2022. Tegelijk zakte de brievenpost tot een nieuw dieptepunt. De totale postmarkt, van alle spelers in de sector samen, liet een omzetgroei zien met 4,1 procent tot 3,625 miljard euro, zo blijkt uit het jaarverslag dat het postobservatorium van het BIPT dinsdag heeft gepubliceerd.

Het pakjessegment wordt elk jaar belangrijker voor de sector. Het vertegenwoordigt al meer dan twee derde (68 procent) van de totaalomzet van de postoperatoren in ons land. In 2010 was dat nog maar 20 procent. In de coronajaren 2020 en 2021 beleefde deze activiteit een heuse boom, maar in 2022 kende de markt een dipje (-2,2 procent), terwijl vorig jaar weer aangeknoopt werd met groei: +5,3 procent tot 381 miljoen pakjes. Dat zijn er zes keer meer dan in 2010. De inkomsten van de pakjesmarkt stegen vorig jaar met 6,4 procent tot 2,26 miljard euro.  

Marktaandeel bpost gedaald

De brievenpost zet zijn daling verder en zakte in 2023 tot 83 stuks per inwoner. Op jaarbasis gaat het om een volumedaling met 10 procent, tegenover 2010 zelfs om meer dan een halvering. De omzet van de brievenpost lag door de duurdere postzegel vorig jaar wel 1 procent hoger dan in 2022. Maar toch zijn brieven, inclusief geadresseerde reclamezendingen, alsmaar minder belangrijk voor de sector. Vorig jaar vertegenwoordigden ze 30 procent van de totaalomzet, in 2010 was dat nog 74 procent. 

Uit het rapport blijkt ook nog dat de Belgische postmarkt sterk geconcentreerd blijft. Bpost, dat actief is in alle segmenten, had in 2023 een marktaandeel van meer dan 50 procent. In 2010 was dat marktaandeel wel nog een pak hoger (meer dan 70 procent), door het belang van het brievensegment. Maar ook op de binnenlandse pakjesmarkt blijft bpost nog altijd de grootste, met een marktaandeel van 30 à 40 procent in 2023. De vier grootste spelers -bpost, UPS, DPD en GLS- waren samen goed voor meer dan 90 procent van de postvolumes en ruim drie vierde van de omzet.

België was in 2024 het op vier na duurste land van Europa om een standaardbrief te verzenden. In 2023 stonden we nog op de derde plaats. De mediaanprijs ligt op 1,27 euro, terwijl een Belgische priorzegel 2,27 euro kost. Denemarken is het duurste land (4,69 euro) en Malta het goedkoopste (0,38 euro).

Investeringen

Zo’n 77 procent van de pakjes werd in 2023 aan huis geleverd, terwijl de bemande postale punten goed waren voor een marktaandeel van ongeveer 20 procent en de pakketautomaten 2 procent. Slechts een kleine minderheid (3,5 procent) van alle pakjes werd bedeeld door elektrische voertuigen of (bak)fietsen. De CO2-uitstoot per pakje schommelde tussen 121 tot 269 gram, een daling op jaarbasis met 7 à 22 procent. Zo’n 6 procent van alle verstuurde pakjes betroffen retourzendingen. 

Vorig jaar werd er 177 miljoen euro geïnvesteerd in de sector, een vijfde minder dan in 2022 maar dat was dan ook een topjaar. Tegenover 2010 lagen de investeringen ruim 100 miljoen euro hoger. De loontrekkende tewerkstelling in de sector nam in 2023 verder toe, voor het zevende jaar op rij. Het ging om een groei met 0,7 procent tot 34.557 loontrekkenden (of 28.834 voltijds equivalenten). Bij bpost was er een daling (-2 procent) van het aantal loontrekkenden, terwijl de alternatieve operatoren een toename (+8,9 procent) optekenden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content