BELGISCHE OUTCAST
WEINIG SPELERS. Makers van computerspellen worden in België nog altijd beschouwd als rare vogels. Een vergissing, want de markt is enorm en in alle betekenissen opwindend. “In de loop van 1998 zullen er zowat 8000 computergames op de markt verschijnen. Slechts enkele tientallen daarvan zullen een succes worden,” zegt Swen Vincke (25 j.), een UG-licentiaat informatica uit De Panne die in Gentbrugge Larian Studios leidt.
Larian, dat is ondergebracht in de familiale immobiliënvennootschap Arrakis nv, heeft zopas het real time strategy gameThe LedWars uitgebracht, zowel in de VS als in Europa en Australië. Het is een low cost-spel op basis van de Command and Conquer-formule, met een budget van ongeveer 3,5 miljoen frank, dat geprefinancierd is door uitgever Ionos Inc. uit Arizona. Larian heeft een deel van de Europese distributie zelf in handen. Net als boeken worden spellen meestal door uitgevers met voorschotten gefinancierd op basis van een demo en een haalbaarheidsstudie. “We zijn zes tot acht maanden met de demo bezig geweest,” zegt Swen Vincke, die een eerder contract met Atari in het water zag vallen toen dat bedrijf door JTS werd overgenomen en uit de computerspellen stapte. Om niet weer alle eieren in één mand te leggen, ging Swen Vincke voor een tweede spel met het Duitse Attic in zee. The Lady, The Mage and The Knight (LMK) heeft een budget van 1 tot 1,5 miljoen dollar en moet in april verschijnen. Arrakis is de hoofdontwikkelaar, de digitale audio en filmsequenties (het geheel gaat op 3 cd’s !) worden toegeleverd. “The LedWars moet Arrakis 7 tot 8 miljoen frank aan inkomsten opleveren. Van LMK willen we een half miljoen stuks verkopen, goed voor 30 tot 40 miljoen frank aan inkomsten en voldoende om daarna onafhankelijk te kunnen werken,” zegt Swen Vincke. Ontwikkelaars ontvangen typisch 20 % van de bruto-omzet als royalties, nadat de uitgever zijn voorschotten heeft gerecupereerd. Vincke : “De gemiddelde ontwikkelingsduur is twee tot drie jaar. Inschatten welke pc’s de mensen over twee jaar zullen hebben, is het grootste probleem.” Nogal wat projecten worden afgeblazen omdat de gekozen technologie is voorbijgestreefd.
De meest geavanceerde Belgische ontwikkelaar huist in Jambes bij Namen, waar Appeal SA werkt aan Outcast, een bijzonder ambitieus driedimensioneel actie- en avonturenspel, waarvan de speciaal gecomponeerde audio door het Moscow Symphony Orchestra is uitgevoerd. Het project wordt gesteund door de Franse beursgenoteerde groep Infogrames (ongeveer 4 miljard frank omzet), die 49 % heeft van Appeal.
BNL
The LedWars, 995 frank, vanaf 15 november in België.
THE LEDWARS Een hardcore computerspel, made in Flanders.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier