Belgische fietsenbouwer haalt 2 miljoen euro op

MAARTEN BAERT. © Specter
Myrte De Decker
Myrte De Decker redacteur Trends

Specter, de Oost-Vlaamse start-up die speedpedelecs bouwt, heeft een kapitaalronde van 2 miljoen euro afgerond. Het geld zal worden gebruikt om verder te groeien en nieuwe modellen te lanceren.

“De Porsche onder de speedpedelecs” noemde CEO Maarten Baert zijn fietsmodel bij de lancering van Specter in 2022. De speedpedelecs – elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur mogen rijden – zijn een knap staaltje design en worden volledig in België ontworpen en geassembleerd. Ze zijn voorzien van de laatste technologische snufjes, zoals een ingebouwde GPS, 4G- verbinding, live data en weersinformatie.

De fietsenproducent haalt 2 miljoen euro kapitaal op. Het gros komt van Fundracer Capital, een investeringsfonds dat gespecialiseerd is in disruptieve mobiliteitsoplossingen. Dankzij de instap kan Specter terugvallen op de kennis van voormalige topfiguren uit de fietsensector, onder wie Gérard Vroomen (Canadees-Nederlands racefietsenconstructeur Cervélo) , René Wiertz (fietsenbouwer 3T) en Andy Ording (fietswielenproducent ZIPP). Ook eerdere privé-investeerders, onder wie Nicolas Linkens van Rivean Capital en Robbert Desmet van Woodstoxx, herbevestigen hun steun.

“De kapitaalronde is noodzakelijk om te groeien”, zegt Baert. “We hebben plannen om een nieuw model op de markt te brengen en internationaal uit te breiden. De kennis en het netwerk van de nieuwe investeerder zal ons daarbij kunnen helpen. Ik ben Specter gestart zonder ervaring in de fietsindustrie. Fundracer Capital kan start-ups van nul naar 50 miljoen euro omzet laten groeien. Ook andere partijen toonden interesse, maar dit is voor ons de perfecte match.”

Specter is al actief in België, Nederland en Zwitserland. Zowel bijkomende groei binnen Europa als een uitbreiding naar de Verenigde Staten staat op de agenda.

De speedpedelecs van Specter behoren tot het hogere marktsegment. De goedkoopste kost net geen 9.000 euro, het duurdere model gaat voor 10.600 euro over de toonbank. “We halen 80 procent van onze omzet uit de duurdere Long Range, die een rijbereik tot 170 kilometer heeft”, zegt Baert. “Het nieuwe model moet een prijsklasse lager uitkomen om de verkoop op te drijven, maar zonder in te boeten aan het design en de technologie.” In 2023 verkocht de fietsenbouwer een honderdtal exemplaren. Dit jaar moet dat aantal meer dan verdubbelen.

Versnelling hoger

Vorige week raakte bekend dat de andere Belgische e-fietsenbouwer Cowboy 5 miljoen euro heeft opgehaald bij Aziatische investeerders. Die investering gebeurt tegen een steeds lagere waardering van het bedrijf, waardoor het zijn strategie het voorbije jaar moest omgooien. Zo drong een samenwerking met onafhankelijke fietswinkels voor de verspreiding van de e-bikes zich op. De herstructurering ging ten koste van tientallen banen.

“Ook wij wilden oorspronkelijk rechtstreeks aan de consument verkopen via onlinekanalen”, zegt Baert. “We zijn daar na zes maanden al op teruggekomen en werken sindsdien samen met verkopers. Een klant wil bij de aankoop van een nieuwe fiets toch een degelijke uitleg krijgen, het model zien, een testrit maken en een goede service achteraf krijgen. We verliezen een beetje marge, maar op lange termijn is dit een betere beslissing.”

Hoewel Specter nog een relatief jong bedrijf is, kreeg Baert toch al twee keer de vraag om te verkopen. Die wijst de CEO momenteel resoluut af: “Het is te vroeg. Ik wil dit bedrijf nog verder uitbouwen en kijken wat mogelijk is. Specter kan een referentiemerk worden, daarom zetten we nu een versnelling in.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content