De bagagetrolleys op Zaventem werden pas na zeventien jaar vervangen. Dat lijkt slechts nieuws voor Wanzl, dat vooral karretjes en winkelmeubilair aan supermarktketens levert. Tijdens de crisis daalde de omzet van de Belgische afdeling met een kwart, maar die moeilijke periode is achter de rug.
Wanzl produceert 2 miljoen winkelwagens per jaar. Enkele tienduizenden zijn bestemd voor de Belgische markt. “Het is een klein land. Maar hier zitten grote ketens, dus moeten we hier aanwezig zijn”, zegt directeur Hans van der Wagen, verantwoordelijk voor ons land. “Als een bedrijf zoals Lidl naar Australië trekt, dan doen wij dat ook.”
Van der Wagen werkt al 22 jaar voor Wanzl in België en heeft de winkelwagentjes zien evolueren. “Vroeger waren die voor 99 procent van ijzerdraad, nu wordt een gedeelte uit kunststof gemaakt. Dat is nodig om geautomatiseerd afrekenen en diefstaldetectie mogelijk te maken.” Boodschappen in een metalen kar zitten in een soort kooi van Faraday, waardoor de chips en antidiefstaltags op de producten van de sensoren worden afgeschermd.
“In de toekomst rijden we wellicht gewoon met onze boodschappen door een tunnel en worden de prijzen via draadloze radiocommunicatie gescand. Nu zijn de chips nog te duur. Maar als grote ketens zoals het Amerikaanse Walmart, Carrefour of Delhaize hun producten van zo’n tag voorzien, worden ze veel goedkoper en loont het om daarin te investeren. ”
Daarom is het nuttig voor ketens om al in kunststof karretjes te investeren. Belgen zijn enorm zuinig op hun winkelkarren. “In de buurlanden blijft de gemiddelde levensduur van een wagen beperkt tot vijf tot zeven jaar. In België loopt dat gemakkelijk op tot tien tot vijftien jaar. Er worden dan zelfs nog karren gerepareerd. ” Wanzl leverde ook de bagagewagentjes voor de luchthaven van Zaventem, die werden pas na zeventien jaar vervangen.
De Belgische winkeluitbaters zijn een tikje conservatief. “Distributeurs wachten vaak een beetje af en dat is niet per se slecht”, vertelt Van der Wagen. “Wij hebben als voordeel dat wij overal actief zijn, en zo goed weten wat wel en niet werkt. ” Onlangs leverde Wanzl de winkelinrichting voor de bioafdelingen van Carrefour Planet. “De jongste jaren wordt er meer aandacht besteed aan de winkelervaring. Het moet meer een belevenis worden. Winkelinrichting is eigenlijk een noodzakelijk kwaad. Maar als het dan toch moet, kun je het beter goed doen. ”
Verborgen kampioen
Wereldwijd telt Wanzl 3500 werknemers, van wie 24 in België. Het is een van de ‘verborgen kampioenen’, kleinere bedrijven die toch marktleider in een nichesegment zijn. “Onze grootste fabrieken staan in Duitsland, daar zijn vier vestigingen van 60.000 tot 70.000 vierkante meter. We produceren ook in Frankrijk, Tsjechië, Denemarken, China en werken samen met een Amerikaans bedrijf.”
De omzet van Wanzl bedraagt 400 miljoen euro. In België haalde het vorig jaar 11,6 miljoen euro, dat is een stuk beter dan in 2009. “Tijdens de crisis is onze omzet met een kwart gedaald. We hebben nooit in de rode cijfers gezeten en er zijn geen ontslagen gevallen. Dit jaar halen we waarschijnlijk 14 tot 15 miljoen euro. “De moeilijke periode is voorbij.”
STIJN FOCKEDEY
“De jongste jaren wordt er meer aandacht besteed aan de winkelervaring. Het moet meer een belevenis worden”
Hans van der Wagen, Wanzl