Belgen spenderen 62 miljoen euro online op Black Friday

© Belga

Belgische online shoppers hebben op Black Friday 2023 maar liefst 62 miljoen euro uitgegeven, met 475 transacties per minuut. Dat blijkt uit de nieuwste E-Commerce Barometer van Becom, de Belgische e-commerce federatie.

Op de populairste winkeldag van het jaar werden bijna 690.000 online aankopen gedaan, zo’n 60 procent meer dan op een gemiddelde dag tijdens de koopjesperiodes. Per uur hebben de Belgen vorig jaar op Black Friday 2,5 miljoen euro uitgegeven. Becom vroeg de data op bij online betaalproviders zoals Mollie en Bancontact. 

Het gemiddelde online winkelmandje in heel 2023 bedroeg 83 euro, een cijfer dat stabiel blijft sinds 2020. Het totaal aantal Belgische webshops is in 2023 gestegen naar 63.202 versus 57.221 het jaar voordien. De totale omzet daalt licht naar 13,3 miljard euro, tegenover 13,8 miljard euro in 2022. 

Black Friday is het populairst bij jongeren tussen 18 en 35 jaar: 31 procent van hen geeft aan vooral op deze dag online te shoppen, tegenover 19 procent van de 35- tot 54-jarigen en 17 procent van de 55- tot 65-jarigen. Dat blijkt uit een enquete bij 1.000 Belgische consumenten.

Opvallend is dat slechts 26 procent van de consumenten vooraf al weet wat ze zullen kopen. Vier op de tien laten zich echter verrassen en beslissen ter plekke. Bijna zeven op de tien respondenten shoppen zowel tijdens als buiten piekmomenten.

De impact van Black Friday reikt verder dan één dag. In de week rond Black Friday stijgt het aantal online transacties met zo’n 50 procent, van 3 miljoen naar 4,5 miljoen per week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content