Belgen leveren 145 miljoen bonnetjes in
Waarom bonnetjes?
In ons land laten fabrikanten van consumentenproducten elk jaar zo’n acht miljard kortingscoupons drukken, volgens een schatting van HighCo (het bedrijf dat de gebruikte bonnen verwerkt). Met bonnen kunnen de fabrikanten de perceptie van de prijs hoog houden en de consument toch een tijdelijk prijsvoordeel gunnen. “De fabrikanten willen hun prijs-kwaliteitverhouding bewaren. De basisprijs blijft op de rekken staan, maar tijdens een korte periode kunnen ze hun product goedkoper aanbieden”, zegt Willem Stox, salesmanager van HighCo. De periode waarin de kortingsbon kan worden ingeleverd, wordt wel steeds korter.
De wereldtop in bongebruik
Per jaar leveren de Belgische consumenten zo’n 145 miljoen bonnen in aan de kassa. Daarmee scoren ze hoger dan andere Europeanen en dan de Amerikanen. Ter vergelijking: Nederlanders leveren per jaar twee tot drie miljoen bonnen in. Nog geen 2 procent van alle bonnen wordt in ons land te gelde gemaakt. De retailers schieten de korting voor en krijgen die via HighCo teruggestort. In 2010 ging het om een bedrag van 126 miljoen euro. Inmiddels maakt de elektronische coupon (via e-mail of website) opgang. Daarvan drukken de consumenten er 500.000 per jaar thuis af. Een op drie wordt in de winkel ingeleverd.
Thuis en in de winkel
De helft van de uitgegeven kortingsbonnen zit op de verpakking. Nog eens een kwart is beschikbaar in het rayon (af te scheuren van een blok). De rest wordt verspreid via huis-aan-huisfolders, mailings, het internet, of kranten en tijdschriften. De kortingsbon in de winkel beïnvloedt de consument op het moment van de aankoop. De bonnen in de folders van de retailers dienen om de klant naar de winkel te lokken.
Aankoop volledig terugbetaald
Een nieuwe trend is de volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. De consument moet dan zijn gegevens en banknummer doorgeven en krijgt het bedrag teruggestort. Volgens HighCo wordt dit instrument vooral toegepast in sectoren zoals telecom en elektronica. Soms worden bedragen tot 150 euro terugbetaald. In 2007 werd er een miljoen van zulke bonnen gebruikt. Vorig jaar waren dat er twee miljoen en in de eerste vier maanden van 2011 werd al een groei van 38 procent genoteerd. Een groot voordeel van deze methode is dat de fabrikant een database van gebruikers kan opbouwen.
Albert Heijn slaat de bal mis
De Albert Heijn-vestiging in Brasschaat kwam onlangs in het nieuws omdat ze geen kortingscoupons van fabrikanten aannam. Albert Heijn zegt dat de prijzen al laag genoeg zijn en dat het een eigen bonnensysteem heeft. Willem Stox: “Albert Heijn heeft de bal daar een beetje misgeslagen omdat ze het belang van bonnetjes in ons land onderschatten.” Zelfs harddiscounters als Lidl en Aldi nemen bonnen aan. Colruyt heeft een eigen systeem van kortingen (de Extra-kaart), maar laat wel nationale promoties op de verpakkingen toe.
Wanneer coupons via smartphone?
Wat brengt de toekomst? Mobiele coupons via de smartphone? Quick Response-codes in de winkel? Willem Stox zegt dat de technologie veel nieuwe mogelijkheden creëert, maar het kassasysteem van de winkelier is niet aangepast. Digitale coupons zullen volgens hem nog vijf jaar op zich laten wachten.
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier