Belfius wil grootste Belgische speler in private banking worden: ‘We creëren een bank binnen de bank’

Private House Villalobar | Foto: Belfius
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Belfius lanceert een nieuw ambitieus groeiplan in private banking. Met een nieuwe merknaam en een uitgebreid netwerk wil de bank-verzekeraar tegen 2030 voorbij de mijlpaal van 100 miljard euro vermogen onder beheer gaan. Tegelijk lonkt expansie naar het buitenland.

Onder impuls van zijn CEO Marc Raisière zet Belfius al enkele jaren zwaar in op private banking voor vermogende klanten. De voorbije jaren lag de klemtoon op de uitbreiding van het product- en dienstenaanbod en de uitbouw van een apart kantorennet. Nu lanceert de bank een nieuwe merknaam, Belfius Private, die gepaard gaat met nog ambitieuzere doelstellingen.

Momenteel bedient Belfius 147.500 vermogende klanten, die samen 60 miljard euro beheerd vermogen vertegenwoordigen. Tegen 2030 wil de bank voorbij de mijlpaal van 100 miljard euro gaan en uitgroeien tot de belangrijkste Belgische speler op de markt van private banking en wealthmanagement. Het marktaandeel moet in die periode stijgen van 15,2 naar minstens 20 procent.

“Dat is ambitieus”, beseft Olivier Onclin, de vicevoorzitter van het directiecomité van Belfius. “Maar het volstaat onze commerciële groei van de voorbije jaren te herhalen om dat doel te bereiken”. Onclin zal in principe volgend jaar Raisière opvolgen als CEO. Hij tekent de nieuwe strategie van Belfius tot 2030 uit, en dit groeiplan voor private banking is daarvan het eerste deel.

Lees verder onder quote van TrendsZ:

Unieke klantenervaring

Uit de woorden van Onclin wordt duidelijk dat Belfius, dat in het verleden nog naast Bank Degroof Petercam greep, volledig op organische groei mikt. “We zullen een team van 400 gespecialiseerde medewerkers fulltime ter beschikking stellen van ons cliënteel”, zegt Onclin. “Alle competenties inzake producten en diensten worden samengebracht en we zullen een unieke klantenervaring creëren.” Het geheel wordt overgoten met een flinke saus marketing en reclame, inclusief de lancering van een nieuwe merknaam: Belfius Private.

Olivier Onclin

Dit is meer dan een rebranding of een cosmetische ingreep, beklemtoont Onclin: “We creëren een bank binnen de bank en we positioneren die ook als een aparte, gespecialiseerde entiteit. We gaan niet zover van de private bank een aparte juridische entiteit te maken, maar het wordt wel een aparte businessunit met een eigen organisatie en eigen middelen. Dat moet toelaten om de groei, in lijn met de strategie van de groep, te versnellen.”

Volgens Dirk Gyselinck, hoofd private, wealth & retail banking bij Belfius, brengt Belfius Private alle producten en diensten van een universele bank-verzekeraar samen in een geïntegreerde aanpak: “Dat gaat van beleggingen, fondsen, investeringskansen, over verzekeringen en kredieten tot vermogens- en successieplanning. Onze klanten kunnen een beroep doen op de expertise van de vermogensbeheerders Belfius Asset Management en Candriam, de effectenmakelaar Kepler Cheuvreux en onze marktenzaal. We bieden een holistische kijk, waarbij we zowel de onderneming als het privévermogen van de ondernemer kunnen begeleiden.”

‘De jonge generaties vinden vaak dat de klassieke private bank van hun vader niet aan hun behoeften of verwachtingen beantwoordt. Met Belfius Private willen wij een alternatief bieden’

Om de ambitie kracht bij te zetten, werft Belfius 60 extra personeelsleden aan en breidt het zijn net van ‘private houses’ fors uit. Momenteel zijn 47 zulke kantoren operationeel, ongeveer vijf per provincie. Tegen begin 2027 moeten dat er 77 zijn. “Elke cluster van Belfius-agenten zal dan over een lokaal private house beschikken”, zegt Olivier Goerens, die de algemeen directeur van Belfius Private wordt. “In elk private house zal naast de persoonlijke adviseur een team van specialisten aanwezig zijn, zodat alle expertisedomeinen beschikbaar zijn voor de klant. Maar we gaan de kantoren ook inrichten als moderne ontmoetingsplaatsen met een geperfectioneerde digitale uitrusting.”

In Brussel wordt het private house Villalobar, een luxe residentie aan de Tervurenlaan in Sint-Pieters-Woluwe, het vlaggenschip en het uithangbord van het nieuwe netwerk. Het gebouw, dat in het verleden nog als hoofdzetel van Etex fungeerde, zal een veertigtal bankiers herbergen.

Jonge generaties

De groeispurt die Belfius in private banking wil realiseren, heeft mede te maken met de vergrijzing van de babyboomgeneratie en de nakende overdracht van vermogens. Een recente studie van CapGemini heeft uitgewezen dat 28 procent van het vermogen van de Belgen de volgende vijf jaar zal worden doorgegeven aan de volgende generatie. En minstens even belangrijk: vier op de vijf erfgenamen zeggen het geld te zullen transfereren naar een andere vermogensbeheerder dan die van zijn ouders.

Belfius ziet daarin een grote kans: “De jonge generaties vinden vaak dat de klassieke private bank van hun ouders niet aan hun behoeften of verwachtingen beantwoordt”, zegt Goerens. “Met Belfius Private willen wij een alternatief bieden. Door een familiale benadering betrekken we de volgende generaties, de NextGen, bij het verhaal van de vermogensplanning en -overdracht. We creëren ook gemeenschappen van klanten die dezelfde waarden of interesses hebben. Dat kan gaan van technologie over kunst tot maatschappelijke impact.”

Belgische bank

Ten slotte wil Belfius zijn identiteit als 100 procent Belgische bank uitspelen. Goerens: “Wij geven Belgisch talent een kans, we plaatsen Belgische kunstenaars in de kijker. Voor de jonge generaties is dat belangrijk. Zij bekijken hun vermogen niet louter in termen van bezit, ze zien het ook als een manier om dingen in beweging te zetten. Vandaar de baseline van onze reclamecampagne: ‘Your Wealth, Your Voice’.”

Private banking is bij Belfius geen statuut dat klanten automatisch krijgen als hun beheerde vermogen de ondergrens van 500.000 euro overschrijdt. “Het moet een bewuste keuze zijn”, zegt Onclin. “Wij bieden een uitgebreid pallet producten en diensten, persoonlijke begeleiding en advies, en een rist extra voordelen. Daar hangt een prijskaartje aan. Daarom rekenen wij private-bankingklanten een membershipfee van 75 euro per maand aan (los van de beheers- en transactiekosten van financiële producten, nvdr), maar die slaat op het hele gezin.”

Dat Belfius in België een leader in private banking wil worden, neemt niet weg dat de groep ook naar het buitenland kijkt. “Internationale expansie is zeker een onderdeel van ons nieuw strategisch plan”, bevestigt de toekomstige CEO van Belfius. “We denken daarbij vooral aan private banking en verzekeringen. Het is belangrijk dat we onze inkomsten zo veel mogelijk diversifiëren, ook geografisch. In private banking kunnen we de stap naar het buitenland eventueel zetten via een acquisitie. In verzekeringen kijken we meer naar digitale distributiekanalen die rechtstreeks met de klant in contact staan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise