‘Bedrijfswagens fiscaal begunstigen is onverantwoord’

© Thinkstock

Transporteconoom Bruno De Borger pleit in Knack voor de afbouw van het aantal firmawagens op onze wegen. ‘Tien procent minder bedrijfswagens zou al een wezenlijk verschil maken voor de files.’

‘Bouw het aantal bedrijfswagens af en het fileleed zal drastisch verminderen’, dat concludeert Bruno De Borger van de Universiteit Antwerpen. De transporteconoom bestudeerde samen met zijn doctoraatsstudent Bart Wuyts het effect van de gunstige fiscaliteit voor bedrijfswagens op het fileleed.

Het onderzoek toont aan dat het huidige belastingsysteem voor bedrijfswagens niet alleen zorgt voor meer wagens op de weg, maar ook voor een toename van het aantal gereden kilometers. Rijden wordt namelijk spotgoedkoop gemaakt voor de 766.785 Belgen die over een firmawagen beschikken. Bedrijfswagens hebben zo een flink aandeel in de dagelijkse stilstand op onze wegen.

De Borger pleit er dan ook voor om de gunstige fiscaliteit voor firmawagens aan te pakken. ‘Ik spreek niet over afschaffen, maar over afbouwen’, aldus De Borger. ‘De fiscaliteit moet zodanig worden hervormd dat alleen werknemers die effectief een wagen nodig hebben, genieten van een gunstige regeling. Vandaag daarentegen hebben veel werknemers een wagen als voordeel in natura omdat het zowel voor de werkgever als de werknemer fiscaal interessant is. Maar eigenlijk is die auto een extra bezoldiging en hoort het ook zo belast te worden.’

De Borger meent dat een afbouw van het aantal bedrijfswagens de eenvoudigste manier is om op korte termijn het fileleed te verzachten. Een afname van tien procent zou volgens De Borger al een wezenlijk verschil maken.

Op langere termijn ziet De Borger veel heil in een slimme sturing als oplossing voor de verkeersdrukte. Bestuurders betalen hierbij tol afhankelijk van de route die ze nemen en het tijdsstip waarop. ‘Helaas is dit land daar politiek en mentaal niet klaar voor’, aldus De Borger. ‘Daardoor dringt de aanpak van bedrijfswagens zich op. Maatschappelijk, maar ook economisch is de huidige regeling niet meer te verantwoorden.’

(JvdB)

Partner Content