Bedrijf zoekt maatwerk
Voor het maatwerkbedrijf Mariasteen is tewerkstelling meer een doel dan een middel. Het bedrijf scoort de voorbije jaren op dat gebied opvallend goed. In 2015 telde het bedrijf 750 medewerkers, vorig jaar waren dat er al 854.
” Wij zijn actief in een hele waaier aan sectoren, maar in b2b springen twee afdelingen er echt uit”, legt Koen Staelens uit. “Dat zijn onze houtafdeling en onze divisie metaal en montage.” Staelens is directeur kwaliteit en strategie bij Mariasteen, en zag het West-Vlaamse maatwerkbedrijf de voorbije jaren fors groeien.
Zowat 75 procent van het personeelsbestand van Mariasteen werkt voor de b2b-divisies, maar sinds 2002 is het bedrijf ook op de b2c-markt actief. Onder meer met een sociaal restaurant, een speel- en leerboerderij en een hotel aan de kust voor mensen met een beperking. “Dat hotel wordt ook gerund door mensen met een beperking, in samenwerking met een zorgpartner. Last but not least – want daar zijn we redelijk uniek in – hebben we ook een afdeling die orthopedische schoenen produceert.”
Lokale verankering
De insteek van een maatwerkbedrijf wijkt behoorlijk af van die van een normaal commercieel bedrijf. Mariasteen zoekt werk voor zijn medewerkers, en niet omgekeerd. “In functie van onze maatschappelijke opdracht hebben we er dan ook voor gekozen onze activiteiten zo breed mogelijk te maken, zodat onze medewerkers veel mogelijkheden hebben om hier hun gading te vinden. In functie van hun fysieke en cognitieve vaardigheden en interesses uiteraard”, legt Koen Staelens uit. “We werken met een diverse groep van mensen met allerlei soorten beperkingen, en proberen zo veel mogelijk uit te gaan van de sterkte en de kwaliteiten van de individuele medewerker. Dat maakt het niet altijd even gemakkelijk de concurrentie aan te gaan met gewone bedrijven. Daarom hebben we ervoor gekozen ons zeer sterk te specialiseren. Voor de metaalafdeling hebben we bijvoorbeeld een nieuwe fabriek gebouwd met plaats voor 400 medewerkers, waar we aluminiumprofielen van een bepaalde lengte en kwadraat produceren en bewerken. De bouwsector en de meubelindustrie zijn daar onze grootste klant.”
Zowel in de hout- als in de metaalafdeling heeft Mariasteen een stevige lokale verankering, maar het mikt ook op de Europese markt. “Onze sterke graad van specialisering opent de internationale markten voor ons”, zegt Staelens. “Dat we de voorbije jaren zo sterk gegroeid zijn, ligt deels aan die internationale expansie, maar minstens evenzeer aan de stevige economische groei hier in de regio. We zetten bovendien sterk in op innovatie, bijvoorbeeld via cognitieve arbeidsondersteuning en assistieve robottechnologie. Dankzij de collaboratieve robot kunnen meer mensen met een beperking hoogtechnologische processen aan. Daar komt nog bij dat ook onze b2c-activiteiten de voorbije jaren een stevige vlucht hebben genomen, waardoor we sinds kort voor een aantal activiteiten een mix hanteren van medewerkers met een beperking en valide medewerkers. Door het nieuwe maatwerkdecreet zouden we in principe tot 35 procent valide medewerk-ers kunnen gaan, maar daar zitten we nog lang niet aan.”
Subsidies
Als maatwerkbedrijf kan Mariasteen ook aanspraak maken op subsidies, om het rendementsverlies van de medewerkers te compenseren en voor organisatorische aanpassingen. “Toch zijn onze prijzen te vergelijken met een commercieel bedrijf en moeten we dus voldoende cashflow genereren om te kunnen blijven investeren”, zegt Staelens. “Het enige verschil is dat wij als vzw geen aandeelhouders hebben en geen dividend uitkeren.”
Filip Michiels
“We werken hier met een bijzonder diverse groep van mensen met allerlei soorten beperkingen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier