Basic-Fit wil met franchisemodel gaan werken
De Nederlandse Fitnessketen Basic-Fit wil vanaf volgend jaar gaan werken met een franchisemodel. Dat kondigt het beursgenoteerde bedrijf aan in een tussentijdse update. Volgens de fitnessketen is zo’n model, waarbij zelfstandige ondernemers tegen betaling het Basic-Fit-merk mogen gebruiken, goedkoper en wordt het makkelijker om naar andere landen uit te breiden.
Basic-Fit is al in gesprek met geïnteresseerde partijen in andere landen, zodat de eerste franchisesportscholen volgend jaar hun deuren kunnen openen. In welke landen dat precies gaat gebeuren, zegt Basic-Fit niet. Daarover komt volgens de keten later meer informatie naar buiten.
Ook wil Basic-Fit vanaf volgend jaar gaan werken met een abonnementsmodel waarbij er wekelijks betaald wordt, in plaats van maandelijks. Dat model wordt vanaf deze maand al in Frankrijk getest. Leden van Basic-Fit betalen daar 4,99 euro per week voor een basisabonnement. Op die manier hoopt Basic-Fit dat het aantal abonnees harder zal groeien.
In de afgelopen negen maanden zag de fitnessketen zo’n half miljoen nieuwe abonnees binnenkomen. In totaal heeft Basic-Fit daarmee 4,2 miljoen betalende leden. Die zijn dit jaar tot nu toe goed voor een omzet van bijna 900 miljoen euro, 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt Basic-Fit naar eigen zeggen op koers om de doelen voor 2024 te halen: de keten wil minstens 1,2 miljard euro omzetten en 1.575 sportscholen hebben.
Tot nu toe heeft de keten 194 nieuwe sportscholen geopend dit jaar, waarvan de meeste in Frankrijk. Verder is Basic-Fit te vinden in de Benelux, Spanje en Duitsland.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier