Barry Callebaut verkocht tijdens wintermaanden meer dan verwacht

De ambachtelijke productie van chocolade bij Barry Callebaut in Lebbeke op dinsdag 2 december 2008. | Foto: Belga

Barry Callebaut heeft de voorbije zes maanden tot eind februari 0,7 procent meer chocolade verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Analisten hadden een daling van het verkochte volume verwacht. De winst (ebit) lag dan weer een pak lager (-49 procent) tegenover vorig jaar, als gevolg van eenmalige herstructureringskosten. De grootste chocoladeproducent ter wereld wil 2.500 banen schrappen, waarvan een 500-tal in België.

Barry Callebaut spreekt zelf over “een solide financiële prestatie in een uitdagende en zeer disruptieve markt”. De cacaoprijs piekt al enige tijd. De implementatie van het besparingsplan ‘BC Next Level’ ligt op schema, klinkt het woensdag. Barry Callebaut verwacht de kosten met ongeveer 15 procent te kunnen verminderen, exclusief grondstoffen.

Daling in Noord-Amerika

Het Zwitserse concern slaagde er de voorbije winter in meer te verkopen (+0,7 procent tot 1,1 miljoen ton) in een nochtans dalende chocolademarkt (-2 procent volgens analisten). Heel wat consumenten verkiezen nu goedkopere ‘private labels’ en Barry Callebaut kon daarop inspelen. De belangrijkste groeimarkt de voorbije maanden was West-Europa (+2,2 procent volume). Ook in Centraal- en Oost-Europa evolueerde de chocoladeverkoop positief (+3,5 procent), maar in Noord-Amerika (-1,9 procent) en in Azië, het Midden-Oosten en Afrika was er een daling (-0,6 procent) van de verkoop.

De omzet van Barry Callebaut steeg onder meer door prijsverhogingen met 11,1 procent tot 4,6 miljard Zwitserse frank, wat iets meer was dan verwacht. De bedrijfswinst kwam uit op 178,1 miljoen frank.
Barry Callebaut heeft in ons land twee fabrieken en een wereldwijd distributiecentrum.

Lees ook:

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content