Banden leveren data
WIE
Jan-Maarten de Vries (51)
IS
CEO Bridgestone Mobility Solutions
WAS
De Nederlander koos in 1987 voor een studie bedrijfskunde aan de Universiteit van Groningen. Tussen 1994 en 1997 werkte De Vries bij KPMG en Boston Consulting Group. Maar een consultant ziet vaak niet wat er met zijn adviezen gebeurt en staat niet aan het roer. Daarom verkaste De Vries naar Philips, waar hij actief was in digitale televisie en software. In 2010 ging hij naar TomTom (digitale navigatietechnologie), om in 2017 bij Wavco (digitale diensten voor transportbedrijven) in Brussel global strategic marketing leader te worden. In juli 2020 kwam hij naar Bridgestone, waar hij als vicepresident Data Solutions & Innovations de digitale transformatie en dienstverlening in goede banen leidde. Deze maand werd hij de CEO van Bridgestone Mobility Solutions voor de regio Europa, India, Afrika en het Midden-Oosten.
WIL
Bridgestone heeft in 2019 TomTom Digital Fleet Solutions (nu Webfleet Solutions) overgenomen. Een van de taken van De Vries is die activiteiten verder te integreren in de mobiliteitsdiensten van Bridgestone. “Ik moet ook zorgen voor groei, innovatie en nieuwe oplossingen voor de markt”, zegt hij. Bridgestone is vooral bekend als een bandenproducent. De Vries gaat voor een bredere benadering van die markt. “De banden blijven de kernactiviteit van Bridgestone, maar het is de ambitie bredere mobiliteitsoplossingen aan te bieden voor vloten, autofabrikanten, verzekeringsmaatschappijen en wegbeheerders. Dat doen we door gegevens te verzamelen via sensoren in de banden. Met die data kunnen ze de veiligheid, duurzaamheid en brandstofbesparing vergroten.”
VRIJE TIJD
Gezin, tennis, lopen, reizen en lezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier