‘AUTONOME VOERTUIGEN ZIJN TEGEN 2020 BESCHIKBAAR’
Audi, BMW en Daimler kopen de locatiedienst HERE van Nokia voor 2,8 miljard euro. De Vlaming Dominique Bonte is groepsdirecteur voor telematica en machine-tot-machinecommunicatie bij de Amerikaanse marktonderzoeker ABI Research. Hij volgt de navigatiemarkt al acht jaar.
HERE boekt al jaren een bedrijfsverlies. Is dit een rendabele investering?
DOMINIQUE BONTE. “Winst speelt niet echt een rol. Dit is een strategische acquisitie. Het is bij de constructeurs van voertuigen een trend om meer technologie binnen te brengen. Ze willen meer controle hebben. Als er iets gebeurt met de zelfrijdende auto’s, zal iedereen naar de constructeurs wijzen. De dreiging van hacking speelt. Daimler-CEO Dieter Zetsche zei dat de beveiliging van het kaartenplatform een van de redenen voor de acquisitie was.
Ziet u technologie aankomen die de productie van digitale kaarten drastisch goedkoper maakt?
BONTE. “Absoluut. De kaartenbouwers gebruiken nu voertuigen met dure apparatuur op het dak. Dat is niet vol te houden. Zelfs Streetview van Google is meestal niet up-to-date. In de toekomst zullen de camera’s en de sensoren van de advanced driver assistance-systemen of de systemen voor autonoom rijden in de auto’s meer en meer de gegevens verzamelen en doorsturen naar de autobouwers. HERE heeft al akkoorden met praktisch alle autofabrikanten behalve Fiat en Renault. We gaan naar crowdsourcing. Voor HERE is dat geen bedreiging. Het is nu eigendom van autobouwers en kan de nieuwe technologie sneller invoeren. Dat HERE een samenwerking wordt tussen fabrikanten die elkaar elders fel beconcurreren, toont dat de autobouwers begrijpen dat ze gegevens uit verbonden auto’s moeten verzamelen. Geen enkel automerk kan dat op zijn eentje.”
De Amerikaanse, Japanse, Koreaanse, Franse, Indiase en Chinese merken zitten niet in de deal. Welk effect zal dat hebben op de markt?
BONTE. “Mogelijk bouwen de concurrenten nu een tweede consortium rond TomTom. HERE verzekert dat het een onafhankelijke platformleverancier blijft voor consumenten, bedrijven, locatie- en automobieldiensten. Ook Google bouwt hogeresolutiekaarten voor autonoom rijden. Een stabiel alternatief scheppen voor Google is mogelijk een van de belangrijkste redenen voor de acquisitie. Google heeft geen partnerships in de automarkt. De autobouwers weten dat Google de beleving van het autorijden zou overnemen.”
Wanneer worden autonoom rijdende auto’s zichtbaar op de markt?
BONTE. “Een merkbare ingang van commercieel beschikbare autonome voertuigen met een chauffeur aan boord verwacht ik al tegen 2020. Niet noodzakelijk in Europa of de VS. Ook in China, Singapore of elders in Azië lopen veel experimenten en de wetgeving kan er sneller worden aangepast. Meer veiligheid is een van de grote voordelen. Dat zou de regeringen moeten stimuleren.
“Voertuigen zonder chauffeur zijn iets voor over tien jaar. Zij zullen de industrie op haar kop zetten. Als je je auto vanop afstand kunt oproepen en hem gelijk waar achterlaten, krijg je een heel andere vorm van transport. Autodelen kan dan een algemeen fenomeen worden, een stuk groter dan Uber. Het is niet ondenkbaar dat automerken dan hun eigen fleet gaan uitbaten.”
In Tweespraak laten we iemand aan het woord die in de actualiteit staat.
BRUNO LEIJNSE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier