Autonome en veiligere auto’s staan centraal op techbeurs CES

© IAN MAULE/AFP via Getty Images

De technologiebeurs CES in Las Vegas wordt meer en meer een autosalon. Een hele beurshal wordt ingenomen voor innovaties in mobiliteit en voertuigtechnologie.

In sommige Amerikaanse steden rijden al zelfrijdende auto’s zonder bestuurder, maar strikte regelgeving houdt een brede internationale uitrol voorlopig tegen. Toch pakken de autobouwers in Las Vegas opnieuw uit met nieuwigheden. 

Zo heeft Waymo, onderdeel van Google, de zesde generatie van zijn robottaxi voorgesteld die het bedrijf samen met de Chinese autobouwer Zeekr maakt. De wagen beschikt over sensoren die zichzelf proper kunnen maken in moeilijke weersomstandigheden. Het nieuwe model zal rijden op wegen in Californië, waar de wetgeving voo r autonome voertuigen minder streng is. Het Amerikaanse bedrijf uitte de ambitie om stuur en pedaal op termijn te laten verdwijnen uit zijn voertuigen. 

De Japanse elektronicagigant Sony stelde tijdens CES dan weer zijn Afeela 1 voor, een halfautonome auto gemaakt met steun van Honda. De wagen zal niet voor 2026 beschikbaar worden. 

Het Chinese Xpeng trekt veel aandacht met zijn Land Aircraft Carrier, een elektrisch voertuig dat kan vliegen zoals een drone. Het bedrijf zegt dat al 3.000 exemplaren zijn besteld, terwijl de commercialisering in China pas is gepland voor 2026. Alle goedkeuringen krijgen, wordt nog een hele klus. Tijdens de Olympische Spelen in Parijs gingen aanvankelijk vliegende taxi’s worden gedemonstreerd, maar uiteindelijk werden ze toch geweigerd. 

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Holografische voorruit

Het Japanse Suzuki promoot in Las Vegas zijn Applied EV, een soort zelfrijdende aanhangwagen. Het voertuig kan goederen verplaatsen tussen bijvoorbeeld opslagplaatsen in havens. De Amerikaanse traktorconstructeur John Deere stelde dan weer nieuwe autonoom werkende landbouwvoertuigen voor. Ook die zullen nog niet meteen op de markt komen. 

De autobouwers schuiven ook veiligheidsinnovaties naar voren. Hyundai stelde een prototype voor van een “holografische voorruit”, met als doel afleiding voor de bestuurder vermijden. Hetzelfde bedrijf pakte uit met een scanner die de vitale functies van de bestuurder in de gaten houdt en stress of vermoeidheid probeert te voorkomen, bijvoorbeeld door verlichting of stuur- en zetelinstellingen aan te passen. Het zal wellicht nog jaren duren voor die concepten zijn uitgewerkt tot marktrijpe producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content