Auntie Beeb en gezond boerenverstand
Met het tv-softwarebedrijf MediaGeniX en de automatisatiespecialist Aucxis bekroont Flanders Investment & Trade twee technologiebedrijven als exportkampioenen. De twee verborgen parels zijn wereldspelers in hun sector.
Zelfs Auntie Beeb gaat overstag voor de Leeuw van de Export bij de Middelgrote en Grote Bedrijven. De BBC, wereldwijd nog altijd beschouwd als het paradepaard van de televisiezenders, schakelt in 2018 over op What’sOn. Dat softwarepakket, made in Groot-Bijgaarden, is een geavanceerd systeem voor het beheer van radio-, tv- en onlinecontentkanalen. “Een zender kan de rechten kopen op een programma om dat gedurende een bepaalde periode op het klassieke tv-scherm te mogen uitzenden, maar kan dat eerst een periode in video on demand brengen. Met ons programma kunnen ze dat beheren”, legt CEO Dirk Debraekeleer uit.
What’sOn beheert de programmaplanning en de werkstroom van tv-zenders, maar er zit ook een financiële software achter, die zaken regelt als cashplanning, budgetsimulatie en contract- en rechtenbeheer. Elk jaar brengen de Vlaams-Brabanders drie updates uit, en geen enkele klant heeft een versie ouder dan drie jaar. Geen overbodige luxe, want pakweg vijf jaar geleden stond bijvoorbeeld streaming nog in de kinderschoenen.
De geschiedenis van MediaGeniX leest als een overzicht van de Belgische televisiesector sinds de opstart van VTM. De oudste Vlaamse commerciële zender klopte voor zijn planningsoftware aan bij OO Partners, een spin-off van de VUB. Daarmee werd toen een dertigtal programma’s per dag beheerd. Nu zijn dat er, mede door de opkomst van sociale media, 1200 per dag per kanaal. In 2002 waagde OO Partners zich aan een programma voor de verkoop van reclame, maar het ging failliet aan de ontwikkeling.
Onder impuls van het managementteam rond Dominique Straetmans en externe investeerder Bruno Denys (ex-Cullinet en Platinum Technologies) volgde in 2004 een doorstart met de nieuwe vennootschap MediaGenix Next Generation. Die is anno 2016 marktleider in West-Europa. In België maken op één uitzondering na alle zenders gebruik van What’sOn. Debraekeleer, de voormalige commercieel directeur van RealDolmen, kreeg begin 2013 de touwtjes in handen. “In Europa is nog groei mogelijk, maar die stabiliseert over enkele jaren. We besloten dus wereldwijd te gaan.”
De aanpak varieert naargelang de omstandigheden. Zuid-Amerika wordt rechtstreeks vanuit Europa bewerkt; in de Verenigde Staten zit What’sOn in het verkooppakket van partner WideOrbit; de verkoop in het Midden-Oosten verloopt via systeemintegratoren. Om vaste voet aan de grond te krijgen in Azië, werden vorig jaar kantoren in Bangkok en Singapore geopend, de tweede en derde buitenlandse vestiging na de dochter in het Macedonische Skopje. MediaGeniX beheert nu meer dan 1700 kanalen van 65 medianetwerken op de vijf continenten.
Gezond boerenverstand
De Leeuw van de Export bij de Kleine Bedrijven gaat naar Aucxis. Het bedrijf uit Stekene heeft zijn wortels in de landbouwsector. CEO Geert Vonck begon in 1985 met meet- en regelsystemen voor onder meer bewaringstoepassingen in koelhuizen en machine-sturing. “Sommige producten liggen meer dan een jaar in een koelcel, om er toch vers uit te komen”, legt COO Patrick Catthoor uit. “Nu is het een standaardproduct, maar we gebruiken het ook voor klanten buiten de landbouw, zoals het Rode Kruis.”
Ook het tweede product dat Aucxis ontwikkelde, elektronische veiling- systemen, bleek een hit. De fruit- en groentebeurs Belorta in Mechelen, FloraHolland, de grootste bloemenbeurs ter wereld, maar ook beurzen in het Verenigd Koninkrijk, Tanzania, en China doen een beroep op zijn technologie. Catthoor: “60 procent van de goederen wordt niet op de markt verkocht, maar van thuis uit. Ons systeem berekent tot op de microseconde wie het eerst op de biedknop heeft gedrukt.”
In de wereld van e-tradesystemen zijn de Stekenaars al vijftien jaar wereldmarktleider. Het marktaandeel is geklommen tot een imponerende 80 procent. De concurrenten van rond de eeuwwisseling werden overgenomen (Nieaf-Smitt uit Nederland), gingen failliet (het Nederlandse Konrad en het Franse Agro Marché) of legden de focus op andere sectoren (Televic uit Izegem, dat zich specialiseert in communicatiesystemen).
Belangrijk was de intrede van enkele klanten als nieuwe aandeelhouders in 2004: Lava, de coöperatie van groente- en fruitveilingen in België, en Efice, de koepel boven de Nederlandse visveilingen. Doordat FloraHolland er intussen is uitgestapt, is het bedrijf, waar het management via Mats Invest voor 14,4 procent in participeert, voor 57,2 procent weer in Vlaamse handen.
De grote groeimotor voor de komende jaren kan komen van de RFID-tak, die in 2007 het levenslicht zag. RFID (Radio Frequency IDentification) is de opvolger van de barcode, en maakt dat Aucxis in 2010 helemaal buiten de klassieke klantensectoren kon treden. Momenteel ligt bij de uitbouw, naast de agrarische klanten, de focus op de zorgsector, de farma-industrie, verhuurbedrijven en openbaarvervoersondernemingen. Met resultaat, want de omzet van de RFID-tak verdrievoudigde in drie jaar. Aucxis, dat elk jaar met gemiddeld 6 procent groeide, is ambitieus, maar wil zich niet voorbijlopen. “We zijn eerder lange-afstandslopers dan sprinters”, geeft Catthoor toe.
Luc Huysmans
MediaGeniX beheert meer dan 1700 kanalen van 65 medianetwerken op de vijf continenten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier