Audi legt 1,3 miljard euro opzij voor Audi Brussels
Het Duitse premiummerk Audi reserveert 1,3 miljard euro aan herstructureringskosten voor “een alternatief gebruik of de sluiting van Audi Brussels”. Dat meldt de groep bij de bekendmaking van de halfjaarresultaten.
De verkoop van Q8 e-tron, het model van Audi dat in Brussel wordt gemaakt, loopt niet lekker. De productiecijfers van Audi Brussels in de eerste jaarhelft zijn veelzeggend. In de eerste zes maanden werden er slechts 13.361 wagens geassembleerd, een daling met de helft in vergelijking met de eerste helft van 2023.
Dinsdagavond 9 juli maakte Audi een herstructurering bekend. In het persbericht met de halfjaarresultaten van vandaag 25 juli worden nog meer details bekend. “Herstructureringskosten van momenteel naar schatting 1,3 miljard euro voor een alternatief gebruik of de sluiting van Audi Brussels zullen vooral wegen op de bedrijfswinst in de tweede jaarhelft van 2024.” Dat bedrag vloeit naar versnelde afschrijvingen van het productiepark en bijzondere waardeverminderingen, de verschuiving van de productie, juridische en advieskosten, en uiteraard naar ontslagpremies.
Zware concurrentie
De producent van premiumwagens kwakkelt al een tijdje, tonen ook de cijfers van het eerste halfjaar aan, al was er wat beterschap in het tweede kwartaal. Zowat alle cijfers gingen erop achteruit. De volumedaling met ruim 8 procent leidde tot een lagere omzet en bedrijfswinst. Dat was het gevolg van een staking in de fabriek in Mexico, problemen bij de toelevering van onderdelen en hevige concurrentie. Bovendien heeft Audi bijkomende kosten voor de lancering van nieuwe modellen. Een nieuwe reeks, Audi A5, wordt gelanceerd. Er zijn ook een nieuwe RS e-tron en een nieuwe RS Q8.
Lees verder onder de tabel
De producent van premiumwagens verkoopt vooral het merk Audi, maar daarnaast ook de nog duurdere merken Bentley en Lamborghini. Bentley doet het slecht, Lamborghini doet het goed. In het tweede kwartaal daalden de verkoopvolumes van het merk Audi alweer met 11 procent, maar de omzet zakte met slechts 0,4 procent, de bedrijfswinst met 5,4 procent. Een hogere verkoop van onderdelen en wisselstukken deden de omzet beter scoren dan in het eerste kwartaal. Ook de productie verbeterde wat in het tweede kwartaal. De staking in de fabriek in Mexico was afgelopen en de aanlevering van onderdelen ging vlotter.
Toch bleef de bedrijfswinst ook in het tweede kwartaal sukkelen, door aanhoudende problemen met de aanvoer van onderdelen voor de productie, de daling van de restwaarde van de vloot, en de zware concurrentie.
Elektrische Audi sputtert
Terwijl Audi zijn volumes zag dalen, groeide de wereldwijde verkoop van nieuwe wagens in het eerste halfjaar met 2,4 procent, tot bijna 38 miljoen nieuwe wagens. Europa groeide met bijna 6 procent naar 7,4 miljoen wagens. In China steeg de algemene autoverkoop met 3,4 procent tot ruim 10 miljoen wagens. Die groei is het gevolg van steeds minder haperingen in de aanvoer van onderdelen (in de nasleep van de pandemie), zodat automakers ook weer steeds meer goedkopere modellen kunnen produceren.
Audi ziet die groei aan haar neus voorbijgaan. De verkoop van volledig elektrische wagens ging in het eerste halfjaar weliswaar nog lichtjes vooruit. Maar de productie sputterde, door de aanhoudende zware concurrentie. Toch blijft de groep volop investeren in elektrificatie en de daarmee gepaard gaande digitalisering. In het eerste halfjaar vloeide bijna 2,6 miljard euro naar onderzoek en ontwikkeling (O&O).
Door de zwakke cijfers verlaagt het autoconcern de vooruitzichten voor het volledige boekjaar. En in de tweede jaarhelft wordt dus ook de 1,3 miljard euro zware factuur voor de herstructurering van Audi Brussels meegenomen.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Audi Brussels
-
Maatschappelijke zetel:
Bruxelles
-
Sector:
Auto's, fabricage
-
Toegevoegde waarde:
465135229