Apotheker wordt ondernemer
Marc Coucke is lang niet de enige zakenman met een farmaceutische achtergrond. Van de bijna 20.000 apothekers die ons land telt, kiest een handvol elk jaar voor een carrière als ondernemer. Drie start-ups doen hun verhaal.
‘Antibiotica zijn geen goed idee’ Yun behandelt huidaandoeningen met goede bacteriën
Tom Verlinden (37) ging na zijn opleiding tot apotheker aan de slag bij Qualiphar, het farmaceutische bedrijf van zijn vader. Als O&O-verantwoordelijke werkte hij nauw samen met de Universiteit Antwerpen. Daar ontmoette hij de bio-ingenieur Ingmar Claes. Samen legden ze de basis voor wat tien jaar later zou uitgroeien tot het bedrijf Yun.
Yun ontwikkelt producten die de huidflora van het lichaam onderhouden, versterken en herstellen. De gepatenteerde zepen, crèmes en sprays van de jonge onderneming zijn in bijna alle Belgische apotheken verkrijgbaar. “Onze huid bevat een microscopische laag van bacteriën en schimmels, die ons beschermt tegen ontstekingen en irritaties”, zegt Verlinden. “Het gebruik van de verkeerde zeep zorgt ervoor dat al onze bacteriën – dus ook de goede – worden vernietigd. Dat maakt ons vatbaar voor vervelende aandoeningen zoals acne en voetschimmels.”
“Zulke ongemakken worden vaak behandeld met antibiotica. Dat is geen goed idee, want die beschadigen opnieuw de beschermende laag van de huid. De verzorgingsproducten van Yun zijn een veel beter alternatief. We maken gebruik van probiotherapie: goede bacteriën worden ingezet om slechte te bestrijden. Samen met de Universiteit Antwerpen hebben we een manier gevonden om die levende beestjes maandenlang in onze crèmes en sprays te bewaren.”
“We blijven focussen op België. De lokale markt voor acnebestrijding heeft hier een potentieel van 24 miljoen euro. Hoe groter het succes op eigen bodem, hoe soepeler de internationale expansie zal verlopen.”
‘Combinatie van twee liefdes’ Amore Pure maakt cosmetica op basis van olijfolie
Jacques Vandewal (48) heeft al meer dan twintig jaar een apotheek in het centrum van Ieper. Enkele jaren geleden besliste hij zijn wetenschappelijke kennis te laten samensmelten met zijn liefde voor Italië en olijven. Dat leidde tot verzorgende crèmes op basis van olijfolie. De polyfenolen – natuurlijke antioxidanten – die daarin voorkomen, hebben een beschermend en verzorgend effect op de huid.
“Als kleinzoon van een landbouwer was ik altijd al gepassioneerd door het boerenleven”, zegt Vandewal. “Maar ik ben ook erg gefascineerd door chemie en farmacie. In mijn cosmeticalijn Amore Puro kan ik beide liefdes combineren.”
Voor de commercialisatie van zijn producten richtte Vandewal in 2016 de bvba Crea Cosme op. Sinds datzelfde jaar wordt hij bijgestaan door zakenpartner Virginie Danes. “Vorig jaar hebben we een Franse vennootschap op poten gezet”, zegt hij. “Via dat kanaal zetten we onze eerste stappen bij onze zuiderburen. Het idee is eerst organisch te groeien in België en in Noord-Frankrijk.”
De investeringen werden tot nu zelf gedragen. De omzet is naar eigen zeggen nog klein, maar Jacques Vandewal wil tegen het einde van dit jaar 300.000 euro draaien. “De inkomsten zullen voornamelijk komen van het b2b-segment”, zegt hij. “Tegen eind 2020 ambiëren we een gecumuleerde omzet in België en Frankrijk van 3 miljoen euro.”
‘Dagelijks verfrissen is geen luxe’ OY bestrijdt zweetgeur met twee-in-éénformule
Zweten is een natuurlijke reactie. Het reinigt onze poriën, voert afvalstoffen af en verkoelt. Zweet is reukloos, maar de bacteriën en de schimmels op onze huid zorgen voor een onaangename geur. Apothekeres Inge Louf (54) uit Ieper ontwikkelde een gel die ze sinds 1 juni 2018 verkoopt onder de merknaam OY. Ze startte thuis een labo op, waarin ze aan de slag ging met grondstoffen die de oorzaak van de zweetgeur aanpakken.
“Het is niet nodig je elke dag van kop tot teen in te zepen”, legt Louf uit. “Maar er zijn wel plekken die dagelijks moeten worden verfrist. Klassieke deodorants maskeren enkel de geur, zonder de oorzaak weg te nemen. OY bestrijdt de bacteriën en de schimmels die de slechte reuk veroorzaken. Het is een twee-in-ééngel die zeep en deodorant combineert, en die je iedere morgen gebruikt in de oksels, de liesstreek en de huidplooien.”
Loufs jongste zoon Gaëtan ontwierp het logo, de verpakking en het promotiemateriaal, en nu gaat ook zoon Gauthier als marketeer aan de slag in haar bedrijf, Laboratoires Pi Care. In twee maanden kon de onderneemster al meer dan zestig apotheken overtuigen haar producten te verkopen. Haar doel is in het eerste jaar 30.000 tubes te verkopen via een duizendtal Belgische apotheken. “We verkopen onze producten ook via onze webshop”, zegt ze.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier