Antwerpen onttroont Brussel in Monopoly
Belgen stemmen massaal voor hun stad
Het is toch nog mogelijk om in het woelige België een referendum te houden. De vraag van Monopoly in februari luidde: welke steden verdienen een vakje in het nieuwe spel? Ruim 90.000 consumenten brachten via het internet iets meer dan 763.000 stemmen uit. Meer dan de 711.000 stemmen in Frankrijk in 2008 en de 550.000 in Duitsland in 2007. De gemeente Mol maakte een YouTube-filmpje, Mechelen had een speciaal loket in zijn stadhuis. Antwerpen kaapt het duurste vakje weg voor Brussel. Kleine steden als Binche, Ieper, Tongeren en Spa behoren door het hoge stemmenaantal nu tot de duurste helft.
Gegijzeld door politieke crisis
Oorspronkelijk wilde Hasbro de wedstrijd voor het nieuwe Belgische bord in 2007 lanceren, vlak na Duitsland. Maar zowel in het bedrijf als in ons land leek het klimaat te verhit voor een referendum. Begin 2011 besloot de onderneming niet langer te wachten. Net na zijn 75ste verjaardag wilde Hasbro tonen dat het nog actueel en innovatief is. De stemming werd 100 procent gevolgd, zodat het een wonder mag heten dat elk landsgedeelte zijn steden heeft gekregen.
Hasbro staat wereldwijd sterk
Hasbro heeft niet alleen klassiekers als Monopoly, Risk en Trivial Pursuit in zijn portfolio. Andere bekende merken zijn Transformers, My Little Pony, Play-Doh en G.I. Joe. Het eerste kwartaal van 2011 haalde Hasbro wereldwijd een omzet van 672 miljoen dollar, tegenover 672,4 miljoen dollar in 2010. De Belgische omzet klom tussen 2006 en 2009 van 22,5 miljoen euro naar 27,9 miljoen euro, met in het laatste jaar een bedrijfswinst van 1,5 miljoen euro.
Basisversie verkoopt beter dan specials
Het zijn niet de tientallen verschillende versies, zoals de wereldeditie, kermis voor kinderen, Cars 2, Revolution of de elektronische versie die de verkoopcijfers doen pieken. Wel het klassieke groene bord, waarvan alleen de look en de geldbedragen werden gewijzigd sinds 1935. Een special verkoopt 3000 tot 4000 stuks, terwijl Monopoly in totaal zo’n 100.000 exemplaren per jaar verkoopt. Ook marketingmanager games van Hasbro, Kris De Keyser, staat versteld van dit stabiele succes. “Misschien werkt het aantal scheidingen in ons voordeel. Zeker is dat (groot)ouders het uit nostalgie graag cadeau doen aan hun kinderen.”
Koop de oranje straten
Eén reden om het spel niet te spelen, is de lange speltijd. “Tenzij je de officiële regels volgt”, beweert Kris De Keyser. “Dan duurt het spel zelden langer dan anderhalf uur.” Eerste consternatie: de pot die u wint wanneer u op Gratis Parkeren terechtkomt, bestaat niet. Het is een typische huisregel. Wat ook vaak over het hoofd gezien wordt, is dat een straat geveild moet worden als de speler die erop komt niet wil kopen. En bij een faillissement gaan alle eigendommen naar de speler aan wie betaald moet worden. Een laatste tip: de winnaar van het spel heeft vaak de oranje straten. Wegens de ideale ligging en prijs van de huizen is hun rendement het hoogst.
HANS HERMANS
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier