AMBACHT, EENVOUD EN DIVIDENDEN
Met een doorgedreven ecologisch beheer en de productie van voeding zet Kasteelhoeve Wange een nieuwe, groene, maar ook winstgevende, standaard voor seminarlocaties en gastenverblijven.
Kasteelhoeve Wange opende de deuren in 2011 en telt vier seminarzalen en zestien kamers. Het richt zich op bedrijven en organisaties (in de week) en particulieren (weekends en vakanties). Het rijgt al jaren de labels voor duurzaamheid aan elkaar. Het haalde dit jaar zelfs de gerenommeerde International Green Key Awards binnen. Kasteelhoeve Wange mag zich daarmee het meest duurzame toeristische bedrijf ter wereld noemen.
De bekroningen dankt het aan gerichte investeringen, zoals afvalwaterzuivering, waterrecuperatie, verwarming op houtsnippers, hoogrendementsisolatie en zonnepanelen. “Bij de verbouwing betaalden we 15 procent meer, specifiek voor duurzame technieken”, zegt eigenaar Philip Van Kelst. “Door de besparingen in het waterverbruik, de verwarming en de elektriciteit is die investering al terugbetaald.”
Aan de duurzame infrastructuur koppelt Van Kelst het ecologische beheer van de hoeve en het domein. Kasteelhoeve Wange gebruikt enkel producten met een ecologisch label, maar produceert en verwerkt ook zo veel mogelijk zelf. Dat lukt aardig met de bijenkasten, de fruitbomen en de runderen op het domein. “Ons model heeft twee grote startpunten: ecologie en een terugkeer naar de essentie”, zegt Van Kelst.
Informele sfeer
Terug naar de essentie betekent ook een informele sfeer creëren voor de gasten. “We integreerden innovatieve ideeën in de keuken en ontwikkelden een klantgericht concept dat hamert op huiselijkheid en kwaliteit.” Een efficiënt concept, want Kasteelhoeve Wange heeft beperkte personeelskosten van 23 procent, veel lager dan gangbaar in de horeca. Het maakt van Kasteelhoeve Wange een zeer gezonde onderneming, met een omzet die groeide tot 485.000 euro in 2015 en een stijgende winst. “Voor de eerste helft van 2016 noteerden we een omzetstijging met 37 procent. Ons bedrijfsresultaat zal dat van 2015 vlot overschrijden. Het ziet ernaar uit dat we de aandeelhouders van onze cbva een stevig dividend kunnen uitkeren.”
Hij benadrukt dat de naamsbekendheid in de lift zit, maar dat de focus op duurzaamheid geen echt verkoopargument is. “We rammen het niet door de strot”, klinkt het. “Wie dat wil, kan er informatie over krijgen, maar de helft van de bezoekers heeft geen notie van wat we doen rond ecologie. Onze focus op ambachtelijkheid en eenvoud spreekt meer aan.”
WOUTER TEMMERMAN
“We rammen de duurzaamheid niet door de strot van onze klanten”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier