Alles voor de NV Artiest
Wat doet iemand met een grote zak geld en een nog groter hart voor cultuur? Hij richt een bedrijfje op om artistieke producties te ondersteunen, en doopt het Life on Stage.
Dat cultuur en commercie geen water en vuur hoeven te zijn, hopen Patrick Van den Eynde en Jan Blockhuys te bewijzen met hun ‘cultuurbedrijf’ Life on Stage. Van den Eynde (44) is in het Antwerpse bekend van het diamantbedrijf Fr. Van den Eynde & Zn. Blockhuys (36) heeft dan weer zijn sporen verdiend in de event- en congressector, onder meer bij het eventbureau Et Cetera, dat kind aan huis was bij Janssen Pharmaceutica.
“Patrick was een heuse mecenas in de cultuursector,” zegt Blockhuys over zijn zakenpartner en vriend. “Hij heeft talloze artiesten geld toegeschoven om hen te helpen projecten te verwezenlijken. Alleen moest hij telkens weer vaststellen dat zodra het applaus uitgestorven was, ook het geld op was. Daarom wou hij iets duurzaams op poten zetten.”
Life on Stage fungeert als producent, financier en consulent van culturele projecten. Terwijl Van den Eynde als producent optreedt, neemt Blockhuys de artistieke leiding op zich. Voorts werden Else Raskin voor de promotie en Evy Brioen voor de productie aangetrokken. Dit viertal stelt op zaterdag 25 januari zichzelf en de agenda aan het grote publiek voor. Een eerste productie die in november van start gaat, is Dance Hall Dates, een retro big-bandvoorstelling naar een concept van Blockhuys. Een productie van en met Coco Jr. moet diezelfde maand de theaters aandoen. Voorts staat onder meer nog een kleinkunstpodium geprogrammeerd.
“Ik zie te veel leuke ideeën opborrelen bij mensen zonder inzicht of met een gebrekkige financiële basis,” aldus Blockhuys. “In de eerste plaats moet je kunnen en durven rekenen en een gezond zakelijk realisme hanteren. Wat niet steeds een handelsmerk is van cultuurhuizen.”
Het businessplan van Life on Stage beslaat vijf jaar, zoveel tijd gunt het zichzelf om zijn gelijk te bewijzen. Blockhuys: “Een artiest kan bij ons aankloppen voor dát aspect waarvoor hij ondersteuning nodig heeft. Dat kan financieel zijn, maar bijvoorbeeld ook louter technisch of promotioneel.”
Lieven Desmet [{ssquf}]
“Gezond zakelijk realisme is niet steeds een handelsmerk van cultuurhuizen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier