Air Belgium vindt onderdak bij Franse logistieke groep CMA CGM

De Franse logistieke groep CMA CGM neemt de cargoactiviteiten van luchtvaartmaatschappij Air Belgium over, samen met 124 werknemers. Het merk Air Belgium zal blijven bestaan. Dat heeft CMA CGM woensdag aangekondigd.
Met de aankondiging lijkt het doek te vallen over de overnamestrijd rond Air Belgium, dat in een procedure van overdracht onder gerechtelijk gezag zat. In eerste instantie zouden de cargoactiviteiten van Air Belgium worden overgenomen door Air One Belgium (een consortium bestaande uit het Nederlandse PESO Aviation Management en het Britse Air One Holding International), maar begin maart draaide de ondernemingsrechtbank die goedkeuring terug. Daarop stelde CMA CGM, vooral bekend van de containerschepen, zich kandidaat.
De cargoactiviteiten van Air Belgium omvatten vier vrachtvliegtuigen. CMA CGM zegt na de overname 124 banen te behouden (onder wie 72 piloten), van de 401 werknemers die Air Belgium telde. Het merk Air Belgium blijft bestaan en de vrachttoestellen zullen vanuit België blijven vliegen.
Voormalige partners
Air Belgium en CMA CGM zijn geen onbekenden voor elkaar. De Franse groep lanceerde in maart 2021 een eigen luchtvrachtdienst, CMA CGM Air Cargo, waarvan de vluchten initieel werden uitgevoerd door Air Belgium vanop de luchthaven van Luik. Dat waren ook de eerste vrachtvluchten voor Air Belgium.
De in Waals-Brabant gevestigde luchtvaartmaatschappij Air Belgium werd in 2016 opgericht en startte initieel met passagiersvluchten. In september 2023 kondigde ze aan haar passagiersvluchten, naar Zuid-Afrika en Mauritius, stop te zetten omdat die operaties “chronisch verlieslatend” waren. Air Belgium werd vervolgens in gerechtelijke reorganisatie geplaatst en nadien in overdracht onder gerechtelijk gezag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier