Air Belgium: overnemer wil 197 van de 401 medewerkers behouden
Een consortium dat de in financiële moeilijkheden geraakte luchtvaartmaatschappij Air Belgium wil overnemen, wil 197 van de 401 huidige medewerkers behouden.
Dat is donderdag aangekondigd voor de ondernemingsrechtbank van Nijvel. De curator ontving finaal maar één overnamebod voor Air Belgium. Het gaat om een consortium van twee bedrijven: het Nederlandse PESO Aviation Management en het Britse Air One Holding International. Ze willen enkel de vrachtactiviteit overnemen. Bij de start was nog contact met zestien potentiële kandidaten, wat verderop in de procedure al herleid was tot uiteindelijk drie.
Hoe gaat het nu verder?
De rechtbank zal zich op 12 december uitspreken. Ook het directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit moet zijn goedkeuring geven. De procedure kan drie à vier maanden duren. In die periode zal Air Belgium cargovluchten blijven uitvoeren. Als de rechtbank groen licht geeft, zou de procedure aan het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar rond moeten zijn.
Eind september liep een procedure van gerechtelijke reorganisatie af bij Air Belgium. Die gaf de maatschappij sinds september 2023 bescherming tegen schuldeisers. Alle passagiersvluchten, naar Zuid-Afrika en Mauritius, werden stopgezet, omdat die operaties “chronisch verlieslatend” waren.
De overnemers willen de cargovloot uitbreiden en een operationele basis installeren op de luchthaven van Brussel. Air One Holdings heeft al drie filialen, in het Verenigd Koninkrijk, Moldavië en Roemenië. België zou het vierde moeten worden. Ze nemen 174 werknemers over, die voornamelijk actief zijn in de cargotak, bijvoorbeeld bedienden en operationeel personeel. Voor 204 anderen is er op “korte termijn” geen plaats meer, bijvoorbeeld het cabinepersoneel van de passagiersvluchten. Air Belgium voegt eraan toe dat inclusief de piloten, van wie de meesten als zelfstandige werken, en enkele andere functies, 197 medewerkers overgaan naar de nieuwe entiteit.
800.000 euro
Gerechtsmandataris Bernard Vanham benadrukt nog dat hij maatregelen genomen had om te vermijden dat er alleen “aasgieren” zouden opdagen die enkel in het cliënteel geïnteresseerd waren, en niet in het bedrijf zelve. De overnameprijs is vastgelegd op 800.000 euro.
De overnemers nemen geen vliegtuigen over, omdat Air Belgium niet de eigenaar was, maar die leasde. De advocaten van Air Belgium en de gedelegeerd rechter raden de rechtbank aan het bod te aanvaarden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier