Afwisseling doet groeien

Via doorgroeimogelijkheden, ontwikkelings- en opleidingkansen motiveert de cateringroep Autogrill haar medewerkers om voor een carrière te kiezen in een van haar vele filialen.

Wij zoeken bijna continu restaurantmedewerkers en polyvalente medewerkers voor onze filialen”, zegt Jean-Paul Van Avermaet, algemeen directeur van Autogrill Belux. Autogrill is ‘s werelds grootste leverancier van diensten in food & beverage en retail voor reizigers. De groep van Italiaanse herkomst heeft wereldwijd een omzet van 5 miljard euro en is aanwezig in 42 landen. In luchthavens en spoorwegstations en langs autosnelwegen is de kans zeer groot een van de 350 merken van de groep tegen te komen. In België en Luxemburg is Autogrill vooral bekend door AC Restaurants, Carestel Restaurants, eet- & drinkgelegenheden in Brussels Airport. Maar ook verschillende filialen van de merken Pizza Hut Express, Délifrance, Panos en Quick behoren in België tot de groep. Autogrill Belux telt meer dan 1500 werknemers en verwacht in 2008 een omzet van 125 miljoen euro te realiseren.

Zoals elk horecabedrijf kampt ook Autogrill met een groot personeelsverloop. “Toch mogen we niet klagen. Ons verloop ligt ver onder het sectorgemiddelde van meer dan 40 %. Niettemin is het een belangrijk aandachtspunt. Want het ziet er niet naar uit dat jobhoppen snel zal verdwijnen. Jongeren zijn veel flexibeler en meer mobiel en zijn gewend om van het ene naar het andere te zappen”, merkt Van Avermaet op. Vooral horeca-zaken die zwartwerk aanbieden, lokken heel wat werknemers. “Als internationaal bedrijf dat de wettelijke regels naleeft, kunnen we tegen die oneerlijke concurrentie niet optornen. Al merken we dat zodra mensen wat ouder zijn geworden en aan een gezin en kinderen denken, ze toch wel meer zekerheid wensen. Zij komen dan vaak terug.”

Helpen groeien

Autogrill probeert medewerkers te houden via de vele doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden. “Medewerkers krijgen bijvoorbeeld de kans over te stappen naar een ander filiaal, vaak een ander merk. Onlangs werd de eerste Belgische Starbucks geopend op Brussels Airport. In het team werken verschillende medewerkers die overgestapt zijn van een van onze andere 24 filialen op de luchthaven. Zij krijgen zo de kans een nieuwe opleiding te volgen en nieuwe collega’s te leren kennen. Veeleer dan de nadruk te leggen op loon en extralegale voordelen, al moeten die wel marktconform zijn, benadrukken we de bedrijfscultuur en onze waarden. Om de werkomgeving zo aangenaam mogelijk te maken, hechten we veel belang aan collegialiteit. Die stimuleren we onder meer via een personeelsfeest. Maar we delen ook regelmatig incentives uit. En ook de vele opleidingsmogelijkheden moeten medewerkers motiveren”, schetst Van Avermaet.

Naast restaurantmedewerkers zoekt Autogrill ook regelmatig assistent-managers met potentieel om door te groeien. “We hebben geen echt uitgestippeld groeitraject, maar wel een trappensysteem waarbij assistent-managers en managers stelselmatig ervaring kunnen opdoen en meer verantwoordelijkheid krijgen. Eerst in een kleiner filiaal om daarna over te stappen naar een iets groter. Ook districtmanagers volgen een soortgelijk traject. We hechten veel belang aan het helpen ontwikkelen van onze medewerkers. In ons bedrijf als dat kan, zo niet er buiten. Er is niets zo frustrerend als over de juiste competenties te beschikken, maar niet te kunnen doorgroeien. En je kunt moeilijk iemand ontslaan om een andere mede-werker doorgroeikansen te geven. Onze werknemers waarderen dat enorm. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat iemand later terugkeert”, zegt Van Avermaet.

Grosso modo vindt Autogrill nog altijd voldoende medewerkers. “In en rond de grootsteden ondervinden we de grootste rekruteringsproblemen. Voldoende personeel vinden voor de filialen op de luchthaven is helemaal geen gemakkelijke klus. Al hebben recente initiatieven zoals de jobbeurs op de luchthaven en de media-aandacht wel geholpen. In de luchthaven mikken we vooral op Brusselse werklozen. Maar ‘s nachts tijdig en vlot op het werk geraken, blijft een groot knelpunt”, benadrukt Van Avermaet. (T)

Door Hilde Vereecken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content