Afschaffing effecten aan toonder heeft verrassende gevolgen
De afschaffing van de effecten aan toonder trekt een streep door een belangrijke markt van drukkerijgroep Crea Printing Industries. De West-Vlamingen wierpen zich dan maar op de verpakkingsmarkt. Met veel succes. Of gooit de verpakkingsheffing ook daar roet in het eten?
Papieren aandelen zijn vaak verfijnde maar ook sterk beveiligde kunstwerkjes. In ons land hebben slechts zeven bedrijven een erkenning om deze waardepapieren te drukken. Maar liefst drie daarvan zijn in handen van de Roeselaarse familie Cosaert. Crea Printing Industries en Huize Breughel opereren vanuit de thuishaven. Om ook Franstalige orders binnen te halen, richtte de familie in Schaarbeek het bedrijf Athena op. Tijdens de jaren negentig profiteerden deze gespecialiseerde drukkerijen volop van de beurshausse. Een beetje weemoedig zwaait gedelegeerd bestuurder Benedict Cosaert met de aandelen van onder andere Omega Pharma, Innogenetics, Roularta Media Group, Kinepolis en Belgacom die hier van de persen liepen. In het segment van de niet-beursgenoteerde aandelen was de groep marktleider met een marktaandeel van 50 %.
Met één pennentrek bezegelde minister van Financiën Didier Reynders (MR) het lot van de lucratieve niche. Vanaf 2008 mogen de banken geen effecten aan toonder meer afleveren (zie kader: Het einde van de effecten aan toonder), waardoor de productie van papieren aandelen nu al tot de geschiedenis behoort. De maatregel moet gezien worden in de strijd tegen het internationale terrorisme, maar ook tegen de fiscale fraude.
“We wisten al langer dat dit ooit zou gebeuren. De afdeling sluiten, is echter nooit een optie geweest. Om onze mensen aan het werk te houden, hebben we een niche gevonden in de verpakkingssector,” zegt de 34-jarige Benedict Cosaert, die de vierde generatie in het familiebedrijf vertegenwoordigt. “De voorbije vier jaren investeerden we 6 miljoen euro, waarvan ongeveer de helft in de nieuwe afdeling.” Naast de verpakkingsafdeling telt het bedrijf met communicatie (ontwikkelen en drukken van folders, …) en bedrukken van kunststof (voornamelijk voor promotionele doeleinden) nog twee andere afdelingen.
Moest Crea Printing Industries door een overheidsmaatregel het geweer van schouder veranderen, in de nabije toekomst dreigt echter ook de gloednieuwe verpakkingsafdeling de wind van voren te krijgen. In zijn chronische zoektocht naar geld lanceerde premier Guy Verhofstadt namelijk de verpakkingsheffing. “Het is nog te vroeg om de effecten daarvan in te schatten,” aldus Cosaert.
Aan het feest met Decathlon
Op nauwelijks enkele jaren tijd slaagde Crea Industries Printing erin om in zijn verpakkingsafdeling een mooie klantenportefeuille uit te bouwen. Zo liet de Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier voor zijn parfums een aantrekkelijke verpakking ontwikkelen. Ook sterkedrankenproducent Rémy Cointreau vond al de weg naar Roeselare. Andere referenties zijn koekjesproducent Lotus Bakeries en de Spaanse bierbrouwer San Miguel.
“We zitten in de meest diverse sectoren. Onlangs kwam er de bloemensector bij. Daar heeft de jonge generatie veel meer oog voor marketing,” constateert Cosaert. “Het komt erop aan om mee te denken met de klant. Er komen oneindig veel nieuwe referenties bij, maar de schapruimte in de winkel evolueert niet zo snel. Het komt er dus op aan om verpakkingen te ontwikkelen die eruit springen.”
Crea Printing Industries werkt ook al een tijdje samen met de Franse sportwinkelketen Decathlon. “Samen ontwikkelen we de nieuwe verpakkingen. De eerste productie mogen wij maken, daarna verhuist de productie naar het Oosten. We hebben daar geen probleem mee, want jaarlijks zien we onze omzet met Decathlon toenemen. We ervaren Oost-Europa dan ook niet echt als concurrentie,” zegt Co-saert. De samenwerking leverde ook al twee prestigieuze Oscars de l’Emballage op.
Code-Buysse
België blijft de belangrijkste markt voor Crea Printing Industries, maar het bedrijf heeft intussen verkoopkantoren in Parijs en Amsterdam. Ook de Britse markt wordt steeds belangrijker. Schaalvoordelen zijn van cruciaal belang in de kapitaalintensieve drukkerijwereld. Een consolidatiegolf is dus onvermijdelijk. Overnemers zijn echter aan het verkeerde adres bij Crea Printing Industries. “Verkopen is momenteel geen optie. We hebben de voorbije jaren zwaar in de verpakkingsafdeling geïnvesteerd en daarvan beginnen we nu de eerste vruchten te plukken. Het potentieel is enorm en dat willen we zelf ontwikkelen. Ik sluit echter niet uit dat we strategische allianties met externe partners aangaan,” meldt Cosaert.
De jonge bedrijfsleider laat ook blijken dat hij al de code-Buysse heeft gelezen. In zijn raad van bestuur zetelen twee onafhankelijke bestuurders: Johan Vannieuwenhuyze en Luc Vanden Broucke. “Ik herinner me een uitspraak van Jean Vandemoortele, die stelde dat zonder externe bestuurders het bedrijf nooit gestopt zou zijn met de productie van oliën. Een familiebedrijf heeft er dan ook alle belang om onafhankelijke bestuurders te hebben,” vindt Cosaert.
Dirk Van Thuyne
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier