4 tools om uw reputatie online te meten
De reputatie die ondernemingen en merken genieten op het internet is een belangrijke troef. Een doordachte webstrategie is dan ook onmisbaar. Maar eerst moet u bekijken hoe de zaken ervoor staan. Dat kan heel makkelijk met enkele gratis tools.
Wordt er over uw onderneming of uw producten gediscussieerd? Is er kritiek te horen op uw merk? Of hebt u juist fanclubs? Het internet staat vol meningen en adviezen van en aan consumenten. Uw onderneming of uw producten hebben een leven op het web dat u niet rechtstreeks kunt beïnvloeden: ze hebben een ‘e-reputatie’. In de overdaad aan informatie op het internet is het echter niet altijd eenvoudig om van nabij te volgen wat er wordt gezegd en goed in te schatten of de algemene tendens positief of negatief is.
“Je kunt je e-reputatie op verschillende niveaus beheren”, zegt Gérard El Allaf, CEO van het agentschap ProduWeb. “Dat gaat van een passieve waakfunctie tot een proactieve aanpak waarbij je blogs en sociale netwerken kunt infiltreren. Maar een ding staat vast: het is van fundamenteel belang om te weten wat er op het internet over je bedrijf wordt geschreven. Dat geldt vooral voor grote bedrijven, maar ook kmo’s kunnen actie ondernemen.”
Een grootschalige, dure webstrategie is niet nodig. Er is een groot aantal diensten beschikbaar, waaronder enkele eenvoudige tools die een goed beeld geven van uw naam en faam op het internet.
1. Google Alerts
De internetzoekreus biedt een dienst die op basis van kernwoorden werkt en meldingen naar u stuurt. Het werkt simpel en het is gratis. Ga naar www.google.be/ alerts, vul een kernwoord en andere gewenste details plus een e-mailadres in. Het systeem kan heel eenvoudig worden ingesteld.
El Allaf: “Dit is een basistool die zich goed leent voor bedrijven die geen grote inspanningen willen doen en toch een waakfunctie willen hebben. Google Alerts geeft een goed overzicht van artikelen en commentaar op internetsites. Met Twitter en sociale netwerken werkt hij minder goed.”
We hebben de tool een paar weken getest en merken inderdaad dat tweets of blogcommentaren niet altijd een melding opleveren. Of dat die melding met vertraging komt. Het voordeel van het systeem is dan weer dat het volledig vanzelf draait: alle meldingen komen per mail binnen. En een klik volstaat om meer te zien.
2. Samepoint
Deze zoekmotor draait nog in een bètaversie, maar biedt een volledige filterdienst. Vul een kernwoord in (zoals de naam van een product of van uw onderneming) en u ontvangt binnen de kortste tijd een reeks links naar websites en een overzicht van tweets en recente berichten op Facebook waarin u ter sprake komt. De algemene zoekpagina levert enkele statistieken en relatief relevante links. De tool laat zien wat er in de minuten vóór uw zoekactie over u is geschreven. Daarnaast laat een indicator (rood of groen) zien of het commentaar positief of negatief is. Het voordeel van Samepoint is dat het ingaat op details en veel informatie over uw aanwezigheid op het web levert, voor een indrukwekkend aantal sites. Er zijn ook veel onderverdelingen mogelijk. Het enige minpunt: u moet zelf de zoekactie starten.
3. Zoekfuncties op Twitter en Facebook
Ter aanvulling op Samepoint kan ook met de zoekmotoren van de sociale netwerken zelf worden gezocht. De zoekmotor van Twitter biedt een vrij volledig en snel overzicht van de meest recente berichten waarin uw kernwoord voorkomt. Op Facebook werkt de zoekfunctie wat minder eenvoudig. Eerst worden personen, groepen en fanpagina’s getoond; pas daarna krijgt u het meest recente commentaar te zien.
4. YouSeeMii
YouSeeMii is een zoekmotor die gespecialiseerd is in digitale entiteit. U kunt hiermee een volledige monitoring van uw e-reputatie uitvoeren. De van oorsprong Franse dienst biedt informatie afkomstig uit een groot aantal bronnen: foto’s, websites, blogs, sociale netwerken… YouSeeMii biedt gratis een uitstekend overzicht van uw aanwezigheid op het net. De resultaten worden ingedeeld per ‘websector’: sites, blogs, sociale netwerken, afbeeldingen… U krijgt dus een goed beeld van de eventuele mogelijkheden voor verbetering. Daarnaast heeft de site een verleidelijke optie: een tool waarmee twee ondernemingen of personen kunnen worden vergeleken. Zo kunt u een wedstrijd in bekendheid houden en de resultaten opslaan in een pdf-bestand.
CHRISTOPHE CHARLOT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier