‘Een spreekbeurt is zoals een jurk,’ luidt een bekende boutade. ‘Lang genoeg om het onderwerp te bedekken, maar kort genoeg om voldoende interesse op te wekken’. Deze 4 tips helpen u een eind op weg.
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Het onderwerp: spreek uiteraard over een onderwerp dat u goed kent en ga op voorhand na hoeveel uw publiek al weet en wat het precies verwacht. Wees altijd zo concreet mogelijk: ‘Hoe resultaat x te behalen in 50 dagen’ is beter dan ‘De voorwaarden en het belang van resultaat x’.
2 De volgorde: som meteen de kernboodschappen op van wat u gaat vertellen en geef dan meer uitleg. Naast een inleiding en besluit, telt een spreekbeurt 3 tot 7 kernboodschappen. Giet deze in een structuur die eenvoudig te onthouden is zoals een chronologische aanpak (verleden, heden en toekomst), een beschouwing over de prioriteiten (doel 1, 2 en 3) of een benadering op basis van categorieën (marketing, verkoop, strategie,…).
3 De fiches: lees uw tekst niet woord voor woord af. Het publiek zal zich gauw vervelen. Schrijf kernwoorden op fiches. Vergeet de fiches zeker niet te nummeren.
4 Enkele truukjes: beschouw de toehoorders als toeschouwers op een optreden, bijvoorbeeld door ‘wij’ of ‘u’ te gebruiken in plaats van ‘ik’. Wanneer u iets niet meer weet, ga dan gewoon naar de volgende fiche. Veel kans dat niemand iets merkt. Neem uw presentatie op. Dan zult u zien dat u het vaak beter doet dan u denkt. En vooral: blijven oefenen.
Christine Péraldi