34 kilo leesplezier in één boek
Metalen cover, buitenissig formaat, accordeonpagina’s… Objectboeken zijn de allerlaatste must op marketinggebied. Het doel? De lezer verrassen en hem, als dat enigszins kan, inpakken.
“Dit is geen boek, dit is een monument van papier. Het meest megalomane, grootste en sterkste boek aller tijden”. Dat zijn de woorden van het weekblad Der Spiegel over ‘Goat’, de hulde aan bokskampioen Mohammed Ali die deze lente door de Duitse uitgeverij Taschen werd gepubliceerd.
Over dit zwaargewicht van een boek valt er inderdaad veel te zeggen. Het telt 800 bladzijden, 3000 foto’s, heeft een gewicht van 34 kilo, is verkrijgbaar in een beperkte oplage van 1000 exemplaren, bevat een kunstwerk van Jef Koons en wordt verkocht voor 7500 euro. En jawel hoor, de uitgave is nu al een commercieel succes.
Luxe
Benedikt Taschen, 44 jaar, maakte zijn fortuin door twintig jaar geleden de sector van het kunstboek te veralgemenen. Hij is goed vertrouwd met het begrip objectboeken. Nog geen vijf jaar geleden deed Taschen veel stof opwaaien met de publicatie van ‘Sumo’, een monografie over fotograaf Helmut Newton. Zowel door zijn omvang (70 x 50 cm) als door zijn gewicht (30 kilo) viel het werk op. En de kers op de marketingtaart was dat ‘Sumo’, gezien zijn gewicht, werd geleverd met een lutrijn in glanzend metaal die speciaal voor deze gelegenheid door designer Philippe Starck werd ontworpen.
Hoewel uniek in hun genre zijn deze XXL-werken niet de enige objectboeken die Taschen aanbiedt. Zo wordt een boek over de kunstenaar Giger geleverd met een hologram van 1 meter hoog, een ander over de erotisch-fetisjistische fotograaf Eric Kroll wordt gepresenteerd in een zwart koffertje met een rubberen accessoire, het werk over architect Richard Meier bevat originele fotoafdrukken. Hun prijs varieert van 750 tot 2500 euro.
“Trendy klanten zijn gek op dit soort van aanpak,” bevestigt Hilde Peleman, directeur van de Copyright-boekhandels in Gent en Antwerpen. “Van de 10.000 art-boeken die in onze catalogus staan, valt minstens 10 % onder de noemer objectboeken. Veel daarvan zijn grafische boeken, een sector die van nature openstaat voor experimenten. Maar er zijn ook werken die cd-roms en dvd’s bevatten, iets wat je steeds vaker ziet.”
Voor kinderen
Ook gespecialiseerde boekhandels zoals I Love en Peinture fraîche in Brussel lopen over van deze UFO’s met zuignapjes, accordeonpagina’s of cirkelvormige omslagen, zoals ‘Kids’ van de modefotograaf Mario Testino.
Maar de algemene boekhandels staan er vandaag nog wat aarzelend tegenover. “Het zijn vaak kwetsbare producten, die zelden goedkoop zijn, zonder inkijkexemplaar, en die al te veel doorbladeren meestal niet overleven,” vindt Christine Denis, verantwoordelijke van de kunstafdeling bij Libris, aan de Brusselse Guldenvlieslaan.
Maar voor één welbepaald doelpubliek moeten ook déze boekhandels het objectboek binnenhalen: namelijk de kinderen. Als er immers één sector is waar de fantasie koning is, dan is het die van het jeugdboek, waar alle vijf zintuigen ruimschoots aan bod komen. Pagina’s die zich openen en driedimensionale maquettes vormen, schuifvakken waarin bijkomende beelden kunnen worden gestopt of omslagen voorzien voor ukjes onder de drie jaar. Nee, het is nooit te vroeg om met objectboeken te beginnen.
Antoine Moreno
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier