30 nieuwe klanten in anderhalf uur
Waarom recepties afschuimen als je je persoonlijk kunt voorstellen aan tientallen potentiële zakencontacten op één avond? Speed Business Dating wordt enthousiast onthaald door de nieuwe generatie zakenlui. “In vijf minuten weet je of iemand interessant is voor jezelf of je bedrijf.”
Informatie over het volgende Speed Business Dating-evenement krijgt u bij PhraseLift, tel. 09-244 76 79, e-mail: kris.sierens@phraselift.com
“U krijgt een nieuwe vorm van resultaatgericht netwerken te zien,” zo beloofde de Jonge Kamer Vlaanderen ons. Meer hebben we niet nodig en daarom kwamen we naar het S peed Business Dating-evenement dat de Kamer lanceerde. Volgens organisator Kris Sierens is dit een netwerkactiviteit die echt werkt. “Uit ervaring weet ik dat je op andere events niet zulke resultaten kan boeken,” zegt Sierens. “Integendeel, meestal kom je er gefrustreerd buiten, omdat je maar drie nieuwe mensen hebt gezien.”
21.50 uur: iedereen in een kring
In de hall van de locatie waar Jonge Kamer Vlaanderen heeft afgesproken voor Speed Business Dating troept een zestigtal mensen samen. Veel stropdassen, maar ook een aantal zakelijke rokken. Allen hebben ze er 10 euro voor over om aan dit evenement deel te nemen. Speed Business Dating is nooit een geïsoleerd gebeuren. “Het concept wordt best gekoppeld aan een ander evenement,” zegt Sierens. “Als het op zichzelf staat, trek je een ander publiek. Een puur netwerkpubliek en dat willen we niet. Dit concept is veel meer dan businesskaartjes verzamelen.”
Hoe werkt deze format? Er zijn twee groepen van mensen: de ontvangers en de bezoekers. Stel je een grote cirkel voor, gevormd door twee aan twee geplaatste stoelen. Op de ene zit de ontvanger, die daar ook blijft zitten. Op de andere komt de bezoeker, die bij iedere wisseling twee stoelen opschuift. Elk gesprek duurt vijf minuten, waarbij beide deelnemers zichzelf voorstellen en zoeken naar interessepunten. Die interesses liggen meestal op zakelijk vlak, maar het kan ook gewoon persoonlijk ‘klikken’. Na iedere gespreksronde moeten beide partijen op een papiertje aangeven of ze een businessopportuniteit bij elkaar zien. Antwoorden ze allebei positief, dan kunnen ze een tweede keer aanschuiven. De ultieme doelstelling is een echte afspraak, een date.
Het komt wat geforceerd over en soms werkt het op de lachspieren wanneer je na elk signaal de deelnemers zich opnieuw vol overgave hun verhaal ziet doen. Harald Dumoulin weerlegt: “Binnen vijf minuten weet je of iemand interessant kan zijn voor je bedrijf. Iedereen kruipt meteen in zijn correcte zakelijke rol. Tijd voor show en praatjes is er niet.” Dumoulin is, behalve e-marketingmanager van Het Nieuwsblad, ook de communicatieverantwoordelijke van Jonge Kamer Waregem. Dumoulin loopt tijdens de sessies rond met een belletje in de hand. Halverwege de voorziene periode van vijf minuten rinkelt hij het belletje. “Zo weten ze dat ze in de helft van de tijd zitten en kunnen ze het verhaal eventueel bijsturen.” Thuis je verhaal inoefenen kan het verschil maken tussen een match of een crash.
22.30 uur: oogcontact
‘God is a dj’ schalt door de boxen. Dat is het signaal dat de bezoekers twee stoelen moeten doorschuiven. Na elk gesprek geven beide partijen, wanneer de muziek begint, schriftelijk antwoord op de vraag: ‘Zie ik door deze ontmoeting op korte termijn een businessopportuniteit?’ De antwoorden worden door de organisatie verzameld en elke deelnemer krijgt na afloop zijn fiche waarop hij kan aflezen hoeveel matches hij heeft en met wie. “Het idee ontstond binnen onze firma PhraseLift en werd verder uitgewerkt op vraag van Jonge Kamer Waregem,” zegt Kris Sierens, chief executive officer van PhraseLift. In de toekomst blijft zowel PhraseLift als Jonge Kamer Waregem verantwoordelijk voor de organisatie van Speed Business Dating. “Op de meeste netwerkevents staan mensen in groepjes bij elkaar, en je moet al veel inspanningen en zelfvertrouwen aan de dag leggen om nieuwe contacten te leggen. Wij vroegen ons af hoe we iedereen gegarandeerd aan minimaal tien nieuwe contacten konden helpen.”
Het concept is geïnspireerd op de romantische versie van speeddating, waarbij twee partijen elkaar ook diep in de ogen mogen kijken en daarna besluiten of ze een nieuwe ontmoeting zien zitten. Kan je bij deze businessdating wel van een ‘kwalitatieve kennismaking’ spreken, zoals de brochure ons voorhoudt?
“Toch wel,” zegt Helene Gailliez. Ze is tandarts van beroep en een van de deelnemers vanavond. “Ik heb nu drie contacten waar misschien iets in zit,” zegt Gailliez. “Een specialist in autoleasing die mij – ook al heb ik geen bedrijf – toch kan adviseren. Een verzekeringsagent die lopende bedrijfscontracten controleert en die ik in de toekomst zeker kan raadplegen. En ten slotte, meer op mijn beroepsvlak, iemand van een farmaceutisch bedrijf dat ik nog niet kende en dat een aantal nieuwe producten heeft waarin ik geïnteresseerd ben. Misschien geen contracten, maar wel interessante contacten. Absoluut geen verloren tijd dus.”
Tony Jacobs, zaakvoerder van het internetbedrijf Creations: “Dit is de tweede keer dat ik op die manier nieuwe concrete contacten leg. Op de vijftien korte ontmoetingen heb ik intussen acht goede contacten gelegd. Daaruit zijn intussen al vijf overeenkomsten of een samenwerking voortgevloeid.”
Volgens Kris Sierens werden die avond 160 nieuwe contacten gelegd, waarvan 67 uitmondden in een volgende afspraak. “Dat is een succes. Zeker in vergelijking met traditionele zakelijke evenementen, waar de geïnvesteerde tijd niet in verhouding staat tot de concrete contacten.” Door de beperkte tijd, de opzwepende muziek tussen de sessies en de steeds wisselende contacten ervaren de meeste mensen dit als een adrenalinestoot op businessniveau, zegt Sierens. “Je kan dit concept ook vernauwen, met de focus op een welbepaalde sector. Dan worden de bezoekers en ontvangers nog beter op elkaar afgestemd.”
23.30 uur: naar de bar
Na afloop is het tijd voor een drink. Mensen die enkele interessante gesprekspartners hebben gevonden, zoeken elkaar hier op. “De volgende dag, of liever nog de avond zelf, moet je wel de discipline hebben om op een rustige manier contact te nemen met je gesprekspartner,” weet Tony Jacobs. “Tijdens een rustige drink creëer je een betere aanleiding tot een nieuwe concrete ontmoeting.”
Sven Bally van het marketingadviesbureau Xeta heeft met twee mensen een afspraak gemaakt. Hij had in totaal een tiental goede contacten, waarvan drie echt interessante. Omgekeerd vonden twee mensen hem ook interessant. “Dit concept is een snelle en doeltreffende manier om aan prospectie te doen. En tegelijk maak je wat reclame voor je bedrijf, wat ook altijd is meegenomen,” aldus Bally. “Ik denk ook dat het succes een beetje afhangt van de business waar je in zit. Met een tandarts kan ik niet zo meteen iets doen, maar ik ben ook op een advocaat gebotst. En wie weet, kan dat in de toekomst nog wel iets opleveren.” Voor Bally mag het concept gerust worden uitgebreid en op regelmatiger basis georganiseerd. Aan het wat geforceerde karakter stoort hij zich helemaal niet. “Dat strikte schema maakt het juist mogelijk om zoveel mensen te ontmoeten. Al moet ik toegeven dat het de eerste keer raar is om jezelf zo snel voor te stellen,” lacht Bally.
Lieven Desmet
“Door de beperkte tijd, de opzwepende muziek tussen de sessies en de wisselende contacten ervaren de meeste mensen dit als een adrenalinestoot op businessniveau.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier