12 tips voor bedrijfsfilmpjes op YouTube
Belfius Bank heeft sinds de naamsverandering een uitgebreide YouTube-catalogus opgebouwd. Met reclamefilmpjes, waarschuwingsfilmpjes over phishing, persmededelingen van de ceo, tot en met lange didactische presentaties. Wat leert hun strategie ons?
Het BelfiusBe-kanaal op YouTube zorgt voor afwisseling in de interne en externe communicatie van de bank. De filmpjes zijn grappig en serieus, lang en kort, van boeiend tot eerder saai. Trisha De Cuyper en Jan Lapeire van de audiovisuele communicatie van Belfius Bank zochten tijdens het Wintercheck-seminarie van de Belgische Vereniging voor interne Communicatie (BViC) de succestips in de jukebox die YouTube is.
1 Snel en gemakkelijk. YouTube is veruit de gemakkelijkste manier om video’s te uploaden en door een groot publiek te laten bekijken en delen. U hoeft uw eigen IT-dienst niet lastig te vallen, en de eigen meestal meer ingewikkelde IT-systemen kunt u omzeilen.
2 Lichte filmpjes zijn populairst. Wanneer Obama een presidentiële toespraak doet, levert het hem enkele duizenden kijkers op. Gaat het over hond Bo van het Witte Huis, dan schiet het aantal viewers door het dak.
3 Maximum 2 minuten. Het is een hele uitdaging om de aandacht van het publiek 2 minuten vast te houden. Een didactische E-learning van 40 minuten kan nuttig zijn, maar spreekt slechts een beperkt publiek aan.
4 Varieer in onderwerpen. Klop niet steeds op dezelfde nagel. Biedt verschillende thema’s en stijlen van filmpjes aan. Put uit de leefwereld van uw bedrijf: reclame, productontwikkeling, productie, consulting, goede doelen, interne activiteiten,…
5 Achter de schermen. Iedereen wil zien hoe het er intern bij een bekend bedrijf aan toe gaat. Met reportages over hoe de naamsverandering concreet uitgevoerd werd door de Belfius-mensen kon de bank zowel intern als extern kijkers lokken.
6 Link naar Facebook en Twitter. “Op deze sociale media worden filmpjes bekeken en gedeeld”, zegt Jan Lapeire. “YouTube op zich trekt weinig kijkers.”
7 Ondertitel vooraf. Ondertitelen gaat soms sneller en goedkoper dan aparte filmpjes maken in twee of drie talen. Doe het tijdens uw eigen montage. YouTube heeft een eigen ondertiteltool, maar deze is zeer beperkt.
8 Intern mag extern. YouTube is een open kanaal, wat geen nadeel hoeft te zijn. “De interne oppepper van de MIVB werd zo goed onthaald dat hij al snel extern ging. Ook met succes”, wist Peter Elen van digitaal contentbureau Instruxion.
9 Extern mag intern. Omgekeerd kan ook. Leg een link tussen uw externe campagnes en het intranet. Wat ontspanning voor uw werknemers lijkt, geeft hen tegelijkertijd ook inspiratie en motivatie.
10 Aantal shares is de maatstaf. Viewers zijn tegenwoordig te koop. Hoeveel keer het filmpje gedeeld wordt, is een belangrijker criterium om de populariteit van filmpjes te meten. Check de top-100 van de meest gedeelde video’s wereldwijd, de Viral Video Chart.
11 Meer bescherming kan. Er zijn mogelijkheden om de eigen films meer af te schermen. Kies bij de privacy-instellingen voor Verborgen of Privé. Een verborgen film kan enkel bekeken worden via het aanklikken van een link. Een private film enkel door de mensen die u als administrator hebt uitgenodigd.
12 Andere kanalen. Ook al biedt YouTube de beste kwaliteit en het grootste aantal potentiële viewers, er zijn meer kanalen. Twee alternatieven zijn Vimeo wat meer bescherming biedt, en het Belgische videokanaal van Zita, vroeger Garagetv.
Lijst van bedrijfsfilmpjes op YouTube, per bedrijfscategorie
Mededelingen, officiële communicatie
Nieuwe naam Belfius: http://youtu.be/UTmWGvLu4eE
Het Élysée: http://www.youtube.com/user/elysee
Het Witte Huis: http://www.youtube.com/user/whitehouse
Image building en reclame
H&M: http://www.youtube.com/user/hennesandmauritz
Carlsberg: http://www.youtube.com/user/CarlsbergBE
Handleidingen
Ikea: http://www.youtube.com/user/IKEAUSA
Colruyt: http://www.youtube.com/user/ColruytLekkerKoken
Kind&Gezin: http://www.youtube.com/user/MoviesKg
Campagnes
Belfius (phishing): http://youtu.be/h6yXtChKc98
Febelfin (veilig internetbankieren):
http://www.youtube.com/watch?v=F7pYHN9iC9I&feature=plcp
Mecenaat en sponsoring
Omega Pharma over zijn wielerteam Quick-Step: http://www.youtube.com/user/teamquickstep
Belfius Foundation: http://youtu.be/pcxlFqfGeik
Rekrutering
NMBS-group: http://www.youtube.com/user/Spoorwegenwervenaan
BNP Paribas Fortis: http://www.youtube.com/user/mijnjobbnppf
Passend bij activiteit
Kinepolis over film: http://www.youtube.com/user/kinepolis
Zoo Antwerpen over dieren: http://www.youtube.com/user/MrZooChannel
Hans Hermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier