10.000 mensen tekenden al petitie tegen bedrijfswagens: ‘Bankiers geraakten vroeger ook op hun werk’
Meer dan 10.000 mensen hebben op een dag tijd een petitie van Bond Beter Leefmilieu tegen bedrijfswagens ondertekend. ‘Steeds meer mensen zien in dat het systeem is scheefgegroeid’, klinkt het.
Aanleiding voor de petitie was een opiniestuk van politoloog Dave Sinardet in De Tijd. ‘Onze overheid heeft het altijd over het openbaar vervoer stimuleren, maar eigenlijk voeren ze een beleid dat de wagen aanmoedigt. Daar klopt toch iets niet? We staan nu al zo massaal stil op onze snelwegen’, argumenteert Sinardet in een heel helder betoog. Zijn conclusie: ‘gebruik de vier miljard euro die de bedrijfswagens ons elk jaar kosten om een echte loonlastenverlaging door te voeren.’
Kilometers subsidiëren
Een dag na de publicatie zette Bond Beter Leefmilieu (BBL) een petitie op, samen met Kom op tegen Kanker en het Netwerk Duurzame Mobiliteit. ‘We willen dat de overheid het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens afbouwt en het geld gebruikt voor een daling van de lasten op arbeid’, legt Mathias Bienstman van de BBL uit in De Ochtend. Op het moment dat dit stuk geschreven werd stond de teller al op 10.000 ondertekenaars.
‘We moeten niet doen alsof het onmogelijk is’, legt Bienstman uit. ‘Nu al zien we dat we van alle Oeso-landen het meeste bedrijfswagens in het verkeer zetten. ‘Het kan toch niet de bedoeling zijn om kilometers te subsidiëren terwijl er al zo veel files zijn.’
Tegenstrijdige signalen van de overheid
Bienstman benadrukt dat het niet de bedoeling is om de persoonlijke keuzes van mensen te bekritiseren. ‘Het is een persoonlijke keuze of je de auto neemt of niet, maar als het rijden gratis maakt, dan voel je niets meer van de kost van je keuze. Nu zien we dat de de overheid tegenstrijdige signalen geeft als ze diesel en benzine subsidieert en zegt dat het openbaar vervoer of de fiets ook aangemoedigd moet worden.’
‘We richten ons ook niet op dienstwagens, dat zijn de wagens die mensen echt nodig hebben om op het werk te geraken. Neen, het gaat ons om de ‘salariswagens’, die mensen gebruiken voor privé-vervoer. Moet de samenleving daarvoor betalen?’, vraagt hij zich af.
Hij vermoedt dat het met de gevolgen van een eventuele beslissing wel zal meevallen. ‘Al die werknemers van de banken geraakten ook op hun werk voor ze hun bedrijfswagen hadden.’
Gratis-verhaal
‘Er leeft iets bij de mensen’, gaat Bienstman verder, die verheugd is dat ook heel wat transporteconomen en bekende namen zoals Paul De Grauwe,Michel Maus en Gert Peersman de petitie ondertekenden. ‘Het systeem is scheefgegroeid. We krijgen overal te horen dat het gratis-verhaal voorbij is. Gratis abonnementen voor de bus of de trein worden geschrapt, er wordt bespaard op openbaar vervoer, maar het fiscaal voordeel op de bedrijfswagens blijft bestaan.’
Van Overtveldt: ‘We kunnen dit niet geïsoleerd bekijken’
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt(N-VA) is voorzichtig in zijn reactie op de petitie. ‘Het is een zinvol initiatief’, vindt hij. ‘Als minister van Financiën heb ik geen standpunt voor of tegen. Dit is een thema dat aan bod kan komen als de tax shift mogelijk op tafel ligt. We kunnen dit niet geïsoleerd bekijken, daarvoor is dit een te complex onderwerp.’
Bij Open VLD lijken ze niet van plan om het debat over de bedrijfswagens nu te voeren. ‘Wij willen een sanering doorvoeren, zoals federaal gepland, en zo de belastingdruk verlagen. Dat staat voor ons centraal’, klinkt het het bij Kamerlid Luc Van Biesen.
(JH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier