Twitter sterft een langzame en saaie dood
Als Elon Musk gelijk heeft dat Twitter cruciaal is voor de toekomst van de beschaving, dan ziet het er voor ons allemaal somber uit.
Toen Elon Musk in oktober het socialemediaplatform overnam, zei hij dat hij dat deed om “de mensheid te helpen”. Hij was vastbesloten Twitter beter te maken, omdat het “belangrijk is voor de toekomst van de beschaving om een gemeenschappelijk digitaal stadsplein te hebben, waar een breed scala aan overtuigingen op een gezonde manier kan worden besproken”.
Ik heb Musk de laatste tijd niet veel zien deelnemen aan serieuze debatten, maar ik heb hem wel een heleboel derderangsmemes zien posten en zijn slechte grappen opnieuw zien delen. Maar dat is naast de kwestie. Ik had nooit verwacht dat Musk plots de drang zou weerstaan om domme grappen te maken, noch dat hij zou stoppen met het onverantwoordelijk spuien van ongefundeerde beweringen aan zijn 130 miljoen volgers, noch dat hij het platform niet zou gebruiken voor zijn eigen gewin.
Bovendien lijkt Twitter meer op een open-mic-avond dan op een “digitaal stadsplein”. Dat Musk het zou gebruiken om ons allemaal samen te brengen, leek me vergezocht. Ik verwachtte dat Twitter gewoon zou doorgaan zoals het bezig was. Maar in vier maanden is het duidelijk slechter geworden. Het is niet dat de inhoud meer beledigend is geworden, of agressiever, of nepper. Het gaat zelfs niet om de regelmatige technische storingen. Het voelt gewoon op de een of andere manier als een minder spannende plek dan vroeger. Het voelt een beetje saai.
Ik heb vorige week een Twitter-poll gehouden om een idee te krijgen van hoe mensen vonden dat het platform was veranderd – of niet. Ik gaf vier mogelijke antwoorden: ‘Het is zo, zo veel slechter’, ‘Het is miniem slechter’, ‘Beter! Free speech, baby!’ en ‘Merk geen verschil’.
Van de ruim 2.000 stemmers, zei 6 procent dat Twitter beter was geworden en iets meer dan 17 procent zei geen verschil te hebben gemerkt. Meer dan drie kwart van de respondenten vond dat het slechter was geworden: 31 procent ging voor ‘zo, zo veel slechter’ en de grootste groep, 46 procent, zei dat Twitter miniem slechter was.
Gevluchte adverteerders
Dat is ook mijn ervaring. Twitter is minder interessant. Afgezien van alle haperingen, bugs en storingen, is de gebruikerservaring merkbaar verslechterd. Het tabblad ‘Voor jou’ dat Musk in januari lanceerde, voelt meer aan als andere socialemediaplatforms – veel foto’s, video’s en andere inhoudsloze content. Daar hebben we Instagram al voor. Twitter geeft apps van derden geen vrije toegang meer tot zijn gegevens. De meeste ervan zijn ter ziele gegaan. Veel adverteerders zijn gevlucht, waardoor de inkomsten zijn gekelderd. Het lijkt erop dat de gebruikers hen volgen: volgens SimilarWeb daalde de trafiek op Twitter in januari met 2 procent op jaarbasis. Tot 25 februari daalde die met 5 procent.
Misschien voelde het ooit alsof het platform onoverwinnelijk was, maar Twitter zou nooit eeuwig blijven bestaan. Het netwerkeffect dat ons allemaal op het platform heeft gehouden, zou op zeker moment altijd plaats maken voor een ander netwerk. Als Twitter uiteindelijk sterft, kunnen we Musk niet alle schuld geven. Wel kunnen we hem verwijten dat hij het zo saai heeft gemaakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier