Trendskout helpt kmo’s met AI

© National
Thomas Smolders medewerker Trends

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groeibedrijven.

Bedrijven die met artificiële intelligentie (AI) willen experimenteren, zetten het best een spaarpotje opzij, want het is niet altijd goedkoop om de nodige kennis in data en algoritmes in huis te halen. Daar willen Pauwel Grepdon, Koen Ovaere en Tom Muylle verandering in brengen. Sinds 2019 zorgt het drietal ervoor dat ook uit de kluiten gewassen kmo’s met AI aan de slag kunnen.

“Met Trendskout ontwikkelden we een platform dat niet-technische gebruikers de mogelijkheid biedt AI toe te passen op hun bedrijfsdata. Bij onze lancering vertrokken we van zeer brede toepassingen, maar na verloop van tijd zijn we ons gaan toeleggen op heel concrete toepassingen, onder andere in sales. De meeste bedrijven hebben namelijk veel commerciële gegevens en het levert directe resultaten op”, zegt Pauwel Grepdon.

Doorgaans gebruiken bedrijven vanaf een vijftigtal werknemers Trendskout, maar ook DPG Media, IPG en Pfizer gebruiken het platform om snel bepaalde toepassingen te kunnen opzetten. Naast het hoofdkantoor in Gent heeft Trendskout afdelingen in Keulen en Amsterdam, terwijl de Noord-Europese markt vanuit Nederland bediend wordt. Grepdon: “Ik had onderschat hoe hard cultuurverschillen een rol kunnen spelen. Dat zit soms in details. In België hebben we het over ‘salesopportuniteiten’, in Nederland over ‘saleskansen’. Het zijn kleine factoren, maar ze kunnen de conversie een paar procent hoger krijgen. In totaal haalden we een kleine 4 miljoen euro op, dat we de komende jaren zullen gebruiken om onze buitenlandse afdelingen nog meer te laten groeien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content