Dirk Wouters is sinds 2014 CEO van Bank Van Breda. Hij perfectioneerde de doelgroepenstrategie en maakte van de bank een gefocuste, efficiënte en groeigerichte nichebank voor ondernemers en vrije beroepen. In tien jaar steeg zowel het toevertrouwde klantenvermogen als de nettowinst met een factor 2,5.
De mens
Dirk Wouters (58) begon zijn loopbaan bij Bank Van Breda in 1993. Hij is de instelling al die tijd trouw gebleven. Daarvoor had hij enkele jaren in de onderneming van zijn ouders gewerkt, een bedrijf dat toeleverde aan bakkerijen. “Ik had niet de passie voor het product zoals mijn ouders”, vertelt hij. “Ik was het liefst met de cijfers en de boekhouding bezig. Het was een belangrijke ervaring, enerzijds omdat ik er een grote affiniteit met familiaal ondernemerschap heb ontwikkeld, anderzijds omdat ik zo mijn passie voor bankieren ontdekte.”
Wouters onderstreept graag de toegevoegde waarde die banken aan de samenleving leveren: “Wij helpen klanten hun projecten te realiseren en hun vermogen te beschermen. Dat geeft me enorm veel energie. En de complexiteit die erbij komt kijken, maakt het voor mij net boeiend. Bovendien is Bank Van Breda een prachtig bedrijf.”
In 2001 moest hij als verantwoordelijke voor het betalingsverkeer voor het eerst een team aansturen. “Leidinggeven was toen nieuw voor mij. Tot dan was ik eerder een expert, nu moest ik ook mensen coachen. Dat was een heel leerzame periode.”
In 2003 werd hij lid van het directiecomité en in 2014 volgde hij de succesvolle CEO Carlo Henriksen op. Al meer dan twintig jaar is hij lid van het kredietcomité: “Daar kijk ik telkens naar uit. Kredietdossiers doornemen is een unieke manier om je klanten, hun activiteiten, dromen en ambities te leren kennen, en de ontwikkeling ervan op de voet te volgen.”
Het team
“Het waren grote schoenen om te vullen”, geeft Wouters toe over zijn benoeming tot CEO. “Maar ik ben altijd mezelf gebleven. Bank Van Breda had onder Carlo een mooi traject afgelegd. Ik hoefde geen grote strategische shift door te voeren. Ik heb vooral de doelgroepenstrategie verdiept en onderbouwd: waar kunnen we de grootste toegevoegde waarde voor onze klanten leveren? Jarenlang een strategie gedisciplineerd volhouden, uitvoeren en verbeteren lijkt eenvoudig, maar is niet vanzelfsprekend.”
Een belangrijk moment was de purpose-oefening die Wouters organiseerde: “Iedereen kende ons als de bank voor ondernemers en vrije beroepen. Maar wat hield dat precies in, en waarom deden we dat? De uitkomst was dat Bank Van Breda haar klanten begeleidt bij het maken van de juiste financiële keuzes, zodat zij zich volledig kunnen concentreren op hun ondernemerschap. Die oefening heeft de wederzijdse relatie tussen onze klanten en onze medewerkers versterkt. Wij zijn geen productverkopers, we vertrekken vanuit de keuzes en behoeftes van de klant. Dat is een trager proces met een langetermijnhorizon, en het vergt een groot wederzijds vertrouwen.”
‘Jarenlang gedisciplineerd een strategie aanhouden, uitvoeren en verbeteren lijkt eenvoudig, maar het is niet zo vanzelfsprekend’
Als manager is Wouters een man van de dialoog. “Ik probeer zoveel mogelijk een win-winsituatie te creëren”, zegt hij. “Als wij onze klanten helpen en goed adviseren, worden ook het bedrijf en de medewerkers daar op lange termijn beter van. Dat onze dienstverlening gewaardeerd wordt door veeleisende klanten als ondernemers en vrije beroepers is heel motiverend. Het zorgt ervoor dat onze medewerkers bereid zijn de extra mile af te leggen.”
Bank Van Breda werd bij de voorbije twee deelnames telkens verkozen tot ‘Beste Werkplek van België’. Het bewijst dat de bank, behalve op een torenhoge klantentevredenheid, ook kan bogen op gedreven en gemotiveerde medewerkers. “Ons personeelsbeleid zet vooral in op een dialoog over motivatie, inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling”, legt Wouters uit. “Als werkgever is het belangrijk dat je een duidelijke strategie en doelen biedt, en dat leidinggevenden benoemd worden in functie van hun coachingcapaciteiten, meer dan voor hun expertise of commerciële kracht.”
Het bedrijf
Het groeitraject van Bank Van Breda onder leiding van Wouters is indrukwekkend. Het toevertrouwde klantenvermogen steeg van 10 miljard naar 28 miljard euro. De winst klom van 40 naar 100 miljoen euro, en van 450 medewerkers ging het naar meer dan 600. En de bank blijft nieuwe accountmanagers aanwerven en investeren in digitale tools.
“We willen commercieel blijven groeien”, zegt Wouters. “Dat is ook nodig om de stijging van een aantal vaste kosten te volgen.” Het nieuwe strategisch plan van Bank Van Breda is ambitieus: het mikt op een stijging van het toevertrouwde klantenvermogen naar 40 miljard euro tegen 2030.
Bank Van Breda vormt samen met Delen Private Bank de divisie ‘private banking’ van de Antwerpse investeringsmaatschappij Ackermans & van Haaren. “Familiale aandeelhouders met een langetermijnvisie zijn een geschenk voor een CEO”, beklemtoont Wouters. “Daardoor kunnen we duurzaam en evenwichtig groeien.”
Het partnerschap met Delen is trouwens ook voor die bank een uitstekende zaak. Bank Van Breda fungeert voor Delen als een aanvoerkanaal van nieuwe klanten. Wouters: “Wij bouwen een handelsfonds op voor Delen door onze klanten in een vroege fase van hun ondernemerschap te begeleiden in hun professionele en private vermogensopbouw. Zowat de helft van de vermogensaangroei bij Delen komt van klanten van Bank Van Breda.” Het cliënteel van Bank Van Breda is goed voor meer dan 17 miljard euro aan vermogen dat door Delen beheerd wordt. Dat vertegenwoordigt bijna een derde van de activa van haar zusterbank.
