BEKIJK – Cyclo Studio haalt techondernemer Jeroen De Wit aan boord
Jeroen De Wit, de oprichter van softwarebedrijf Teamleader, koopt de externe investeerders van spinningketen Cyclo Studio uit. Hij wil met zijn bedrijf het outdoorconcept helpen schalen. Huidig CEO van Cyclo Studio Enzo Maenhaut blijft meerderheidsaandeelhouder.
Cyclo Studio, de Belgische marktleider in outdoor fitness en spinning, ontstond tijdens de coronacrisis en telt intussen vijf vestigingen. In september verwelkomde het bijna 1.500 nieuwe bezoekers. Jeroen De Wit, de oprichter van softwarebedrijf Teamleader, koopt de andere externe investeerders nu uit en wil het B2B-aandeel van de inkomsten optrekken, zo legt hij uit aan Trends Kanaal Z.
Hoe wil hij dat aanpakken? Jeroen De Wit: “Ik denk dat we moeten starten met wat goed werkt. Er is een fantastische community van mensen die komen sporten, maar ook van instructeurs. We moeten ervoor zorgen dat die betrokken blijven bij de organisatie. Anderzijds kunnen we kijken om eventueel nieuwe vestigingen te openen. Misschien meer lessen, meer fietsen op de locaties te gaan aanbieden. Dat zijn mogelijkheden die we zien. En daarnaast denk ik dat er ook heel veel interesse is vanuit de bedrijven. Dus dat is ook een nieuwe tak die we verder gaan onderzoeken.”
Voorlopig is slechts vijf procent van de inkomsten van Cyclo Studio afkomstig van bedrijven. Dat B2B-aandeel wil het optrekken. “Er is een vraag naar dat soort oplossingen, dus het is ook de bedoeling om die vraag te beantwoorden,” zegt CEO Enzo Maenhaut. “En de komende maanden hebben we een roll out bij de eerste bedrijven, waarbij we bijvoorbeeld de eerste twee maanden Cyclo Studio gratis vanaf januari doen. Dat soort concepten zijn we nu verder en verder aan het uitwerken.
Steile ambities
Cyclo Studio wil de komende drie jaar zijn bezoekersaantal verdrievoudigen. Een oordeelkundig gebruik van data is daarbij cruciaal. Laat dat nu net de specialiteit van de nieuwe aandeelhouder zijn.
Jeroen De Wit: “Cyclo Studio heeft ook echt een belangrijke IT-tak. Klantenervaring, alles rond het boekingsproces en aankopen en dergelijke is natuurlijk heel belangrijk voor de deelnemers. Daarnaast fietsen we natuurlijk ook op fietsen die zijn aangesloten op verschillende tools. Mensen willen graag zien dat hun inspanning op Strava komt. Dus ik ga zeker al mijn IT-kennis inzetten.
Enzo Maenhaut: “AI zit ook al een klein beetje verweven. Aan de hand van het gedrag dat ze stellen, kunnen we zien welke klanten er misschien binnenkort gaan stoppen zonder dat ze het zelf al weten? Daar gaan we dan triggers aan verbinden om ze te blijven motiveren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Sprint Studios
-
Maatschappelijke zetel:
Afsnee
-
Sector:
Sportcentra, fitnesscentra, sportclubs en sportorganisaties
-
Toegevoegde waarde:
-117690