BEKIJK – Z-Nieuws van donderdag 5 september
De werknemers van Audi Brussels zullen na hun ontslag snel een nieuwe job vinden. Dat voorspelt Brussels arbeidsbemiddelaar Actiris na overleg met werkgeversorganisaties. De NMBS zal zijn plan om ‘s avonds en tijdens het weekend extra treinen in te leggen, waarschijnlijk moeten uitstellen. Dat blijkt uit een interne nota van de spoorwegmaatschappij. De spoorwegmaatschappij vindt hiervoor onvoldoende personeel. Defensie zoekt volgend jaar 4.500 nieuwe medewerkers. Het gaat om actieve militairen, reservisten en burgerpersoneelsleden. Toyota en BMW sluiten een verbond om de waterstofeconomie van de toekomst vorm te geven. Ze gaan samen een nieuwe generatie van brandstofcellen ontwikkelen. BMW wil al binnen 4 jaar z’n eerste waterstofauto in serieproductie nemen. Opvallend is dat de partners ook willen werken aan de verbetering van de waterstofinsfrastructuur. Maar die infrastructuur vormt net een grote uitdaging. Want het bestaande aardgasnet ombouwen voor transport van waterstof is onpraktisch, duur en gevaarlijk. Tot die conclusie komt een nieuw onderzoek, gepubliceerd in het vakblad Energy Science & Engineering. We krijgen meer uitleg in onze studio van Joannes Laveyne, postdoctoraal onderzoeker aan het energielab van de Gentse universiteit. De Nationale Bank waarschuwt voor onze groeiende commerciële afhankelijkheid van China. Het is op zich economisch interessant dat onze import en export met China groeit. Maar er zit een opvallende verschuiving in wàt we verhandelen. Vroeger voerden we containers vol textiel, speelgoed en schoeisel in uit China. Nu gaat het eerder om meer strategische producten. Intussen haalt China de banden aan met Afrika. Op de driejaarlijkse Chinees-Afrikaanse top heeft de Chinese president Xi Jinping het continent een financiële injectie beloofd van omgerekend 45 miljard euro. Vermogensbeheerder JP Morgan Chase trekt z’n koopadvies in voor Chinese aandelen. Met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het verschiet, vrezen de analisten voor een “Tarievenoorlog 2.0”. Een nieuw opbod aan importtarieven op alles wat van Chinese makelij is. Dat verschillende beurshuizen hun vertrouwen in de Chinese beurs en economie opzeggen, doet de Europese luxemerken vandaag pijn op de beurs. Met beursgast Kris Kippers bespreken we ook de cijfers van Volvo en het halfjaarrapport van Sofina.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier