BEKIJK – Trends Talk met retailexpert Gino Van Ossel over de supermarkt van de toekomst: minder personeel, meer AI en automatisering

Retailers zullen de komende jaren 30 tot 50 procent méér moeten investeren in digitalisering en duurzaamheid dan ze vandaag doen. En dat terwijl hun marges onder druk staan. Een doorgedreven automatisering zal personeel vervangen. “Maar op deze krappe arbeidsmarkt hoeven we niet bang te zijn voor banenverlies”, zegt retailexpert Gino Van Ossel in gesprek met Jan De Meulemeester dit weekend in Trends Talk.

Als u één dezer dagen winkelt, dan moet u eens goed rondkijken. Want u begeeft zich in een wereld die volop in verandering is. En de komende jaren zal dat steeds sneller gaan, richting digitalisering en vergroening. U zal dat merken in de winkelrekken en het zit ook grotendeels in de hele keten daarachter, mee aangestuurd door de Europese Commissie, die deze maand de aftrap daartoe gaf.

De retailsector staat voor grote uitdagingen: personeelstekort, veranderde consumentenverwachtingen, verduurzaming en automatisering. De omslag maken, vergt een forse investering in innovatie. Enkel zo kunnen de ketens geld besparen en tegelijk de dienstverlening verbeteren.

Overlevers

Delhaize, Mestdagh, Makro, Dreamland, Fun en deze week nog Dreambaby: de retailsector en de supermarkten zitten al enkele jaren in een perfecte storm. Die begon met de opkomst van e-commerce en mondde uit in een coronapandemie, twee oorlogen en aanhoudende hyperinflatie, waardoor de consument de hand op de knip houdt. Een situatie die voor veel ketens onhoudbaar is.

“Wie vandaag nog zwak is, moet de handdoek in de ring gooien”, zegt Vlerick-docent Gino Van Ossel in Trends Talk. “Maar er staan nog veel sterke spelers overeind. Die nemen de kleine vissen over en blijven zo groeien. Wat overblijft is een generatie sterke overlevers.”

Retailers moeten on- en offline winkelen naadloos in elkaar laten overgaan. Maar duizenden vacatures om die dienstverlening te garanderen, raken niet ingevuld. Automatisering op de winkelvoer en in de logistieke ketens zal leiden tot minder personeel en minder klantencontact. Maar dat korter klantencontact wordt tegelijk steeds belangrijker.

Innovatie

Vergroening en digitalisering zullen ook door Europa opgelegd worden, als een transitiepad voor retail in de Europese industriële strategie, maar dat vereist een forse investering. “Volgens McKinsey zou je tegen 2030 cumulatief 30 tot 50 procent meer moeten investeren dan vandaag het geval is”, vertelt Van Ossel. “En dat terwijl de prijzen onder druk staan, de marges krap zijn, de cashflow lager is en de hogere interestvoeten externe investeringen moeilijker maken.”

Heel wat spelers investeren al in die toekomst. Zo zet Colruyt in op innovatie met Colruyt Technics, dat onder meer technologie voor kassaloze winkels ontwikkelde. Ook Albert Heijn is koploper met zijn volautomatisch distributiecentrum in Zaandam. “Die technologie is goed nieuws voor de klanten, voor wie het winkelproces vlotter verloopt. Maar het is ook ergonomischer voor het personeel, en sneller en dus goedkoper voor het bedrijf.”

Banenverlies

Met afvalreductie en optimalisering van de logistieke activiteiten kunnen retailers hun productiviteit verhogen, klantenervaringen verbeteren en inkomsten opkrikken. Dat dit gepaard zal gaan met jobverlies is onvermijdelijk, maar hoeft geen probleem te zijn. Van Ossel: “Het lijkt me niet uitgesloten dat er de komende jaren veel banen verloren gaan. Maar dat is niet erg, want die mensen kunnen in andere sectoren aan de slag, of we kunnen ze omscholen zodat ze in de digitale werking andere functies en taken kunnen opnemen.”

De volledige Trends Talk met Gino Van Ossel is het hele weekend te bekijken op Kanaal Z. De volledige uitzending kunt u meteen ook hier bovenaan dit artikel bekijken, of beluisteren als Trends Podcast. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content