BEKIJK – Sporteconoom Wim Lagae over de sportzomer: ‘Absolute records in sponsoring’

Komende zomer krijgen  we absolute records in de wereldwijde business van sportsponsoring. Er staan namelijk mondiale sportevents gepland, zoals de Olympische Spelen.  Bovendien stijgen de  budgetten voor sportsponsoring jaar na jaar. Dat legt Wim Lagae dit weekend uit in Trends Talk bij Jan De Meulemeester. De professor sporteconomie en sportmarketing (KUL) bundelde 30 jaar ervaring in zijn boek ‘Sneller, Groter, Gekker’.

We gaan een ongeziene sportzomer tegemoet. Het EK voetbal, de Tour de France én de Olympische Spelen komen eraan. Sportjournalisten spreken nu al over de moeder der sportzomers. Die mega-events trekken honderden miljoenen sponsorgeld aan. Sportsponsoring is een business in volle groei die het voorbije decennium met zo’n 4 tot 5 procent per jaar is toegenomen.   

Drivers

Wim Lagae: ‘De driver achter die groei is dat televisiesport real time is. Het vindt hier en nu plaats en de zappende sportconsument wil niet uitgesteld kijken naar een finale van de Olympische Spelen of een EK-finale. Die real time is ook het laatste bastion waar klassieke televisiezenders nog vechten tegen de streamingplatformen. Bovendien is sport iets heel verbindends en dat is interessant voor sponsors. De sportsensatie brengt jong en oud, hoog- en laagopleid, rijk en arm samen.’

‘Tegelijk professionaliseren en globaliseren merken, net zoals de sportsector. En daar zit een mooie match tussen beide, want in plaats van in elk land mediaruimte aan te kopen, koopt men liever sponsoring van een groot sportevenement. Dat is kosteneffeciënt, want eenzelfde verhaal wordt in meerdere landen uitgezonden’, aldus Lagae.

140 miljard

Internationale marktonderzoekbureaus zien de mondiale sponsormarkt tegen 2033 verdubbelen. Op tien jaar tijd was er een toename van 70 naar een kleine 140 miljard dollar. Die stijging kwam er niet alleen doordat merken en bedrijven steeds vaker overschakelen van klassieke advertenties naar storytelling – via onder meer het sportgebeuren – , maar ook doordat de globale wereldbevolking verandert. Er is wereldwijd namelijk sprake van een grote, nieuwe, opkomende middenklasse.

Die middenklasse heeft voldoende vrije tijd. ‘De welvaart gaat erop vooruit en we zitten in een sectorale transformatie die ook al 20 jaar bezig is, van een diensteneconomie naar een vrijetijdseconomie. Binnen die vrijetijdseconomie vormen toerisme, cultuur en sport de hoekstenen. Dat zijn trends die zich stevig zullen blijven voortzetten’,  zegt Lagae.

Trends Talk met Wim Lagae kunt u heel het weekend bekijken vanaf zaterdag 11 uur op Kanaal Z, of via deze link hier op Trends.be. De uitzending is ook te beluisteren als Trends Podcast.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content