Klassif.ai werkt samen 
met Atlas Copco

Thomas Smolders medewerker Trends

Oprichters van scale-ups die een miljoen euro ophaalden of aan jaarlijkse omzet genereren, behoren tot een select gezelschap. Samen met Scaleup Vlaanderen gaan we in de One Million Club op zoek naar die Vlaamse groei­bedrijven.

Thomas Smolders

Wanneer bedrijven groeien, groeit hun backoffice doorgaans lineair mee. Het levert een hoop onbeduidend en repetitief werk op, waar niemand echt gelukkig van wordt. Dat kan beter, dachten Sam Hendrickx en Tom ­Vermeulen in 2020. Bij sommige bedrijven zagen de oprichters hoe mensen manueel verkoop­orders moesten invoeren in ERP-­pakketten. Er waren wel oplossingen die dat automatisch ­probeerden te doen, maar die slaagden er niet altijd in alle informatie over te nemen.


Het duo besloot een oplossing te ontwikkelen op basis van natural language processing, artificiële intelligentie die in staat is structuur te brengen door taal te herkennen. Voor de verdere uitbouw van het bedrijf werd een derde oprichter aangetrokken, Antoine Smets. Hij zou zich als nieuwe CEO focussen op het internationaliseren van Klassif.ai en het team te versterken. “Intussen zijn onder andere Atlas Copco klant bij Klassif.ai”, zegt Antoine Smets, die het bedrijf tegenwoordig alleen leidt. “De kunst is bestaande taalmodellen zo te verfijnen dat ze een antwoord kunnen bieden op de specifieke behoeften van de klant. De steenfabriek Vander­sanden is bijvoorbeeld een klant van ons. Ze levert de stenen onder meer op een werf, maar een klant kan ze ook ophalen. Het woord ‘werf’ betekent niet altijd hetzelfde, dus is het belangrijk die context mee te kunnen nemen wanneer je zo’n order automatisch verwerkt.”


Klassif.ai haalde intussen een miljoen euro op en is onderweg om break-even te draaien, maar het wil, afhankelijk van het klimaat, een extra investeringsronde plannen. “We willen de optie hebben geld op te halen, maar willen er ook niet afhankelijk van zijn. De waarderingen liggen momenteel lager, dus wachten we op een ideaal moment. AI beleeft momenteel een hype, maar er zijn nog veel kansen bij grote bedrijven. Wij bewijzen alvast dat het als jonge scale-up mogelijk is met grote bedrijven als Atlas Copco samen te werken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content