BEKIJK – Tom Simonts (KBC) over retailtoppers LVMH en Adidas: ‘Derde kwartaal is altijd volatiel’

*  

Vooruitkijkend naar het rentebesluit van de ECB, houden beleggers er de pas in. Europa kleurt rood met het grootste verlies in Amsterdam, waar ASML nog eens 5 procent zakt na een eerdere daling van 15 procent. Ook LVMH levert teleurstellende kwartaalcijfers, wat resulteerde in een stevige beursreactie. Ondanks positieve vooruitzichten verliest ook Adidas. In het beursgesprek van vandaag belicht Tom Simonts zowel LVMH als Adidas.

LVMH presenteerde verkoopcijfers van 19 miljard euro in plaats van de verwachte 20 miljard. De lederdivisie, goed voor de helft van de omzet, daalde met 5 procent, waar stabiliteit werd verwacht. Ook sterke dranken zagen een omzetdaling van 7 procent, tegenover een verwachte 3 procent. LVMH presteerde op alle fronten onder verwachting, wat we niet gewend zijn van dit bedrijf.

Lees verder onder video

Z-Beurs: De beurskoers daalde met 3,7 procent. Is dit een passende reactie?

TOM SIMONTS. “Ja, deze daling is relatief mild. Beleggers beseffen dat consumenten wereldwijd onder druk staan, vooral in China, waar binnenlandse bestedingen uitblijven. De hele sector kampt met een verzwakte consumentenvraag, ongeacht of het high-end of mid-fashion merken betreft. Voor mij zou het belangrijk zijn om te zien of de operationele koper—die moeite doet om iets te kopen—zich herstelt. Voor de rijke kopers maakt dit minder uit.”

Z-Beurs: Is dit tijdelijk? China kondigde immers stimulusmaatregelen en renteverlagingen aan.

SIMONTS. “Dat zijn redenen waarom de markt denkt dat het ergste misschien achter de rug is. Maar de timing van herstel blijft onzeker. Het vierde kwartaal, met het eindejaarsseizoen, kan mogelijk nog verbeteringen tonen. Feit blijft dat er al veel verdisconteerd is in de koers. LVMH blijft een topbedrijf met een sterk merk en goed management.”

Z-Beurs: Laten we naar Adidas kijken. Ze rapporteerden goede resultaten, maar verloren toch terrein. Waarom?

SIMONTS. “Adidas zag een omzetgroei van 14 procent, wat boven verwachting was, en ze verhoogden hun vooruitzichten voor de derde keer. Toch zagen beleggers mogelijk geen verrassingen meer, en blijft er onzekerheid door de zwakke vraag uit China en de aflopende Yeezy-lijn. Adidas wordt doorgaans conservatief beoordeeld, maar de markt vraagt zich af of de sterke groei aanhoudt.”

Z-Beurs: Er heerst dus veel twijfel in de markt?

SIMONTS. “Ja, het derde kwartaal is altijd volatiel. Bedrijven geven in dit kwartaal vaak kleur aan hun vierde kwartaal, wat voor nervositeit zorgt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content