Ombudsman ontvangt meer klachten over fietsverzekeringen

© Getty

De Ombudsman Verzekeringen krijgt meer klachten binnen over fietsverzekeringen en vooral over het niet tussenkomen bij diefstal.

Het is voor het eerst dat de Ombudsman zich in zijn jaarverslag buigt over fietsverzekeringen. Aangezien steeds meer mensen elektrisch rijden en die fietsen ook steeds duurder worden, stijgt het aantal klachten. “In 2023 kregen we 56 dossiers daarover binnen, en in 2024 zullen het er zeker meer zijn”, zegt ombudsman Laurent de Barsy.

Diefstal

Opmerkelijk bij het toenemend aantal klachten is de weigering van tussenkomst bij diefstal. Verzekeraars weigeren om tussen te komen als in de polis staat dat de fiets moet zijn vastgemaakt aan een vast punt en dat volgens hen niet het geval was.  Maar daar kunnen vragen bij worden gesteld, vindt de Ombudsman. “Als het slot is doorgeknipt zou het ook zijn doorgeknipt indien de fiets zou zijn vastgemaakt aan een vast punt”, merkt de Ombudsman op, die de verzekeraars oproept tot de nodige flexibiliteit. 

Meer en meer verzekeringen worden verkocht in fietsenwinkels, met de Ombudsman nog op.  Daar is het advies vaak vaag en zijn de verkopers niet altijd op de hoogte. In één geval werd bijvoorbeeld een verzekering verkocht met een niet-conform slot.  De Ombudsman Verzekeringen kreeg in 2023 in totaal 8.301 vragen tot tussenkomst, 5 procent meer dan het jaar voordien. De toename heeft alles te maken met één probleemdossier, zo staat in het jaarverslag: dat van gsm-verzekeringen van het bedrijf SFAM, dat intussen failliet is. “Het bedrijf dat onder andere via Hubside-winkels gsm-verzekeringen op de markt bracht, haalde via domiciliëring onterecht geld van de bankrekening van heel wat klanten”, aldus de Ombudsman. “Slechts een deel van de consumenten heeft een terugbetaling bekomen, en dan nog dikwijls slechts gedeeltelijk.”

Gebit

Er kwamen ook meer vragen over weigeringen tot tussenkomst bij tandzorgverzekeringen. De Ombudsman wijst er in dat verband op dat alleen behandelingen die nog niet voorzien konden worden op het moment dat de verzekering werd afgesloten, gedekt worden. Dus wie een verzekering afsluit nadat de tandarts gezegd heeft dat een kind een behandeling nodig zal hebben, kan op een weigering tot terugbetaling stuiten voor die behandeling. 

De Ombudsman Verzekeringen geeft nog mee dat in 59 procent van de onderzochte geschillen een oplossing werd bereikt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content