Makelaars houden stand als grootste distributiekanaal voor verzekeringsproducten

© Getty
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Verzekeringsmakelaars waren in 2023 goed voor 52 procent van de premie-inkomsten van levens- en schadeverzekeringen. Bank-verzekeraars en agenten verliezen 1,2 procentpunten marktaandeel, maar blijven wel de grootste verdeler van individuele levensverzekeringen.

Het totale premie-incasso van de verzekeringsmaatschappijen bedroeg 31,7 miljard euro in 2023. Dat is een nominale stijging met 5,8 procent in vergelijking met de 29,9 miljard euro inkomsten uit 2022. Van die 31,7 miljard euro werd 16,5 miljard euro gerealiseerd door verzekeringsmakelaars, zo blijkt uit de jaarlijkse analyse van Assuralia over de distributiekanalen op de Belgische verzekeringsmarkt.

Met een vrijwel stabiel marktaandeel van 52 procent blijven de makelaars het belangrijkste distributiekanaal. Op de tweede plaats komen de bank-verzekeraars en hun agenten. Zij hebben een marktaandeel van 27,2 procent van het totale premie-incasso. Dat is wel een daling met 1,2 procentpunten in vergelijking met 2022. Op de derde plaats komen de directe verzekeraars. Zij boekten in 2023 de sterkste procentuele omzetstijging (+12,7%) en zien hun marktaandeel stijgen van 19,5 naar 20,7 procent.

In de tak niet-leven is de prominente positie van de verzekeringsmakelaars nog meer uitgesproken. Ze vertegenwoordigen er 60,9 procent van de premie-inkomsten. Bij ondernemingsklanten ligt dat aandeel nog hoger, op 72 procent.

De verzekeringsmakelaar als expert in risicobeheer

De hoge score bij zelfstandigen en ondernemingen is volgens Erik Weekers van de FVF, de Federatie van Verzekerings- en Financiële tussenpersonen, geen toeval: “Elk bedrijf heeft zijn eigen aanpak, machinepark en klantenbestand. Dat vraagt om maatwerk. Grote ondernemingen hebben vaak een eigen riskmanager die voortdurend de operationele en financiële risico’s monitort. Voor kmo’s is dat doorgaans niet haalbaar. Voor veel kmo’s is hun verzekeringsmakelaar de expert in risicobeheer.”

In individuele levensverzekeringen (tak21, tak23 en tak26) daalt het marktaandeel van de makelaars lichtjes, tot 44,3 procent. Daarmee blijven ze net achter op de agenten en bank-verzekeraars die met een marktaandeel van 45,6 procent in individuele levensverzekeringen de grootste verdelers van deze producten blijven. In groepsverzekeringen zijn dan weer de directe kanalen, gevolgd door de makelaars, de leidende spelers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content