Kleur wagen bepaalt de verzekeringspremie
Wie in Nederland met een zwarte wagen rijdt, betaalt bij sommige verzekeraars tot 9 procent meer voor een autoverzekering dan eigenaars van een blauwe wagen. Dat leert een onderzoek van de Consumentenbond. In België gebeurt dat niet.
De Consumentenbond, de Nederlandse tegenhanger van Test-Aankoop, onderzocht wat het kost om auto’s in verschillende kleuren te verzekeren bij de verzekeraars Reaal, Route Mobiel en Zelf. Daaruit blijkt dat de premie van een autoverzekering stevig kan verschillen naargelang de kleur van de wagen. Eigenaars van een zwarte wagen betalen de hoogste premie. Wie met blauwe wagen rijdt, komt er het goedkoopst van af bij onze noorderburen.
Ongehoord, klinkt het bij de consumentenorganisatie. “Als je meer schade hebt dan andere bestuurders, wordt dat al afgestraft door de bonus-malusladder. Het is dubbelop om consumenten ook nog eens extra te doen betalen omdat ze een bepaalde kleur auto hebben”, zegt Bart Combée, de directeur van de Consumentenbond.
De consumentenorganisatie laat op haar website weten dat Route Mobiel en Zelf vanaf mei een einde maken aan verzekeringspolissen die zijn gebaseerd op de kleur van de wagen.
Niet in België
De kleur van de auto heeft inderdaad een beperkte invloed op de hoeveelheid schade
De Belgische verzekeraar AG Insurance vindt het niet zo verbazingwekkend dat sommige Nederlandse verzekeraars zulke criteria hanteren. “Ook wij hebben dat onderzocht. De kleur van de auto heeft inderdaad een beperkte invloed op de hoeveelheid schade”, zegt Gerrit Feyaerts, de woordvoerder van AG, in De Standaard.
Toch gebruikt AG Insurance, net zoals de andere Belgische verzekeraars, de kleur van de wagen niet als criterium. Daar zijn volgens Feyaerts twee redenen voor: “Kleuren zijn trendgevoelig, waardoor de resultaten op de premie-inkomsten onvoorspelbaar zijn. Het ene jaar is wit populair als kleur, het andere jaar is dat not done.”
De verzekeraars in België baseren zich op criteria zoals het model, het merk van de auto en het aantal pk’s. Daarnaast kijken ze ook naar de woonplaats van de bestuurder. Wie in de stad woont, moet een hogere premie betalen dan een bestuurder die op het platteland woont. Stadsbewoners raken nu eenmaal meer betrokken bij verkeersongevallen.
Alternatieve verzekeringen
Verzekeraars in België zijn voortdurend op zoek naar alternatieve manieren om de prijs van een verzekeringspolis te bepalen. Zo kunnen jonge chauffeurs bij AXA een zogenoemde Drive Key aanvragen wanneer ze een autoverzekering afsluiten. Dat toestel houdt hun rijgedrag in de gaten. Wie de Drive Key gebruikt, krijgt een korting van 20 procent op zijn premie.
Corona Direct, de directe verzekeraar van Belfius Insurance-groep, onderzoekt dan weer of ze veilige chauffeurs een goedkopere verzekering kan geven. Gedurende één jaar zullen 5000 chauffeurs die meer dan 10.000 kilometer per jaar rijden hun rijgedrag laten monitoren door een smartphone-app, om te onderzoeken of ze met coaching, tips en beloningen veiliger rijden en hun rijstijl aanpassen. Corona Direct laat ten vroegste in 2017 weten of het experiment uitmondt in een effectieve verzekering.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier