Herstructurering AXA: Wat betekent dat voor de klanten?
De herstructureringsplannen bij AXA België hebben niet alleen een impact op het personeel. Ook de klanten zullen de veranderingen voelen.
AXA België heeft tijdens een speciale ondernemingsraad laten weten dat het haar activiteiten wil heroriënteren. Dat wil onder meer zeggen dat er tegen 2018 650 jobs verdwijnen en dat de groep haar digitale transformatie wil versnellen. Maar dat betekent ook dat er aantal zaken gaan veranderen voor de klanten.
Verzekeringen en pensioenopbouw
Zo gaat AXA Verzekeringen, de verzekeringspoot van AXA België, de focus leggen op de schadeverzekeringen zoals een brand-of ongevallenverzekering. De verzekeraar gaat ook de focus blijven leggen op de pensioenopbouw voor werkgevers, zelfstandigen en particulieren.
AXA België wil zich naar eigen zeggen richten op de activiteiten waarin het bedrijf sterk staat. “In deze domeinen kan AXA België een echte toegevoegde waarde en een grote expertise voor zijn verzekeringsmakelaars en klanten bieden en het groeipotentieel van verschillende segmenten zoals dat van de kleine en middelgrote ondernemingen in het pensioendomein ten volle benutten”, klinkt het in een persbericht.
Dat betekent dat de verzekeraar zijn beleggingsverzekering – onder meer de tak21-en 23-verzekeringen – vanaf 1 janauri 2017 gaat stopzetten. Voor individuele beleggingsproducten kan de klant bij AXA Bank en AXA Private Management terecht, zo luidt het. “We hebben de keuze gemaakt elkaar hier niet te beconcurreren”, aldus woordvoerder Laurent Winnock. AXA benadrukt dat alle bestaande overeenkomsten en verbintenissen voor de huidige klanten blijven bestaan.
Digitalisering
Door volop de digitale kaart te trekken wil AXA haar dienstverlening versterken. Zo wil de verzekeraar zijn klanten 24 op 24 uur kunnen bedienen via het internet en de telefoon. Daarnaast werkt het bedrijf aan verschillende applicaties zoals ‘MyAXA’, een toepassing die dit jaar nog wordt gelanceerd.
AXA Verzekeringen wil ook het formulier voor schadeaangiften vereenvoudigen, “om de klanten een volledig andere ervaring te bieden.” “Zo zullen zij niet alleen hun aangifte online kunnen invullen, maar ook kunnen volgen en behandelen via hun smartphone”, klinkt het.
Tot slot gaat de bank-verzekeraar ook investeren in vernieuwende initiatieven zoals de toepassing AXA driveXperience, de woningverzekering Flex, de huisdierenverzekering SantéVet of haar partnerschap met BlaBlaCar.
(NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier