Europa biedt verzekeringsklanten een betere bescherming
Vanaf eind 2017 moeten consumenten beter geïnformeerd en beschermd worden bij de aankoop van een verzekering. Dat is het doel van een richtlijn over verzekeringsbemiddeling die het Europees Parlement dinsdag in Straatsburg heeft goedgekeurd.
De richtlijn verplicht ondernemingen en personen die verzekeringen aanbieden om hun potentiële klanten een Europees geharmoniseerd document met basisinformatie over plichten, risico’s en betalingen aan te bieden. Zo kunnen consumenten verschillende verzekeringsproducten makkelijker kunnen vergelijken, wat ook de concurrentie over de grenzen heen moet stimuleren.
Meer transparantie
“Deze richtlijn zorgt voor meer transparantie in de markt. De consument krijgt duidelijke informatie en altijd de beste deal rond verzekeringsproducten”, meent Philippe De Backer (Open Vld).
Belgische Europarlementsleden stippen ook aan dat het in ons land zo bekende bedrijfsmodel van de onafhankelijke makelaar overeind blijft. De richtlijn bevat wel een aantal specifieke regels, bijvoorbeeld op het vlak van opleiding en transparantie. Zo moeten makelaars klanten inzage geven in de commissie die ze opstrijken.
“Het Europees Parlement heeft ervoor kunnen zorgen dat deze richtlijn wel transparantie creëert over de financiering van onafhankelijke makelaars, maar geen vereisten introduceert waardoor deze cruciale beroepsgroep uit de markt geconcurreerd zou kunnen worden”, stelt Tom Vandenkendelaere (CD&V).
De nieuwe richtlijn wordt van toepassing op contracten van minstens 600 euro per jaar, of 200 euro indien de aangeboden dienst minder dan drie maanden bestrijkt. De regels, waarover reeds een akkoord is bereikt met de lidstaten, treden binnen twee jaar in werking. Het staat de lidstaten uiteraard wel vrij om strengere regels toe te passen. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier