Baloise verbreekt autoverzekering van wie een ongeval veroorzaakt onder invloed van alcohol: ‘Meer verzekeraars moeten dit toepassen’
De verzekeraar Baloise zegt voortaan het contract op van elke bestuurder die onder invloed van drank of drugs een verkeersongeval veroorzaakt. “Wij zouden het niet verkeerd vinden, mochten meer verzekeraars dat doen”, klinkt het bij Assuralia, de beroepsvereniging van de verzekeraars. De meeste andere verzekeraars verbreken een contract pas na een aaneenschakeling van schadegevallen.
Baloise hanteert sinds kort een complete nultolerantie rond drank en drugs, schrijft Het Nieuwsblad. Concreet: wie een ongeval of schadegeval heeft en daarbij onder invloed van alcohol of drugs is, ziet zijn verzekeringspolis voortaan ingetrokken. Ook wanneer het de eerste keer is dat de bestuurder in de fout ging of wanneer die maar net boven de toegelaten limiet zit. Nieuwe klanten die in het verleden een ongeval hadden onder invloed, worden geweigerd. In ons land gebeuren nog elke dag elf letselongevallen waarbij gewonden vallen of erger, waarbij drank of druggebruik een rol speelde.
Baloise zegt zo het signaal te willen geven alcohol en drugs in het verkeer bijzonder ernstig te nemen. “Dronken rijden kan maatschappelijk niet en is ook strafbaar. Baloise blijft zich inzetten voor de verkeersveiligheid en het vermijden van elke vorm van afleiding achter het stuur, zoals alcohol of drugs, maar ook telefoongebruik. Dat blijkt uit recente samenwerkingen met onder meer VIAS en het Fonds Emilie Leus”, klinkt het in een reactie aan Trends. Baloise zegt verder dat het elk schadegeval individueel blijft beoordelen, maar dat het in zijn beoordeling rekening zal houden met “de wettelijke tolerantie van 0,5 promille”.
Baloise verbreekt de contracten van klanten die meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed hebben. Van 0,5 tot 0,8 promille – de laagste categorie van alcoholintoxicatie – riskeren bestuurders bovendien ook een geldboete van de politie tussen 200 en 400 euro.
‘Meer moeten dit toepassen’
Assuralia, de beroepsvereniging van de Belgische verzekeraars, reageert erg positief. “Wij zouden het niet verkeerd vinden mochten meer verzekeraars dit toepassen”, zegt Peter Wiels, de woordvoerder van Assuralia. “Het is zeker niet aan de verzekeraars om agent te spelen, maar toch draagt iedereen zijn steentje bij aan de verkeersveiligheid, dus ook de verzekeraars. Het is ook logisch dat de verzekeraar verantwoord gedrag van zijn klanten mag verwachten.”
Nog volgens Wiels is het niet nieuw dat verzekeraars zelf een contract verbreken met de klant, maar dat gebeurt normaal gezien pas na een opeenvolging van verschillende schadegevallen. “Zowel de verzekerde als de verzekeraar behoudt trouwens altijd het recht om na de afhandeling van een terugbetaling een contract op te zeggen. Dat is wettelijk bepaald. Maar de nultolerantie die Baloise hanteert voor rijden onder invloed, hebben we nog niet eerder gezien”, bevestigt de woordvoerder van Assuralia.
Alcoholintoxicatie versus dronkenschap
Verzekeraars kunnen tot 31.000 euro kosten verhalen bij de dronken bestuurder om de schade te vergoeden aan slachtoffers. Belangrijk daarbij is het onderscheid tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap. Als we over alcoholintoxicatie spreken, betreft het elke overschrijding van de wettelijke norm die door een meettoestel van de politie wordt vastgesteld. Dronkenschap is een vergevorderd stadium, waarbij een bestuurder onder meer geen heldere blik meer heeft en niet meer in staat is een gesprek te voeren of recht te lopen. In zulke gevallen kunnen verzekeraars vandaag al kosten recupereren bij hun verzekerden.
Een Baloise-klant die na een ongeval onder invloed op zoek moet naar een andere autoverzekering, zal ook dieper in de portemonnee moeten tasten bij de nieuwe polis, verwacht Wiels. “De volgende verzekeraar krijgt automatisch het schadeattest te zien. Daarin staat de historiek van ongevallen van de afgelopen vijf jaar. Er staat daarin geen detailinformatie, maar wel hoeveel ongevallen er waren waarin de verzekerde wel of niet in fout was. Op basis van die informatie berekent hij dan het tarief voor de polis. Iemand met nul ongevallen heeft automatisch het beste tarief.”
Breed draagvlak?
Of het strenge beleid van Baloise klanten zal afschrikken, is de vraag. Er is een breed draagvlak voor strengere regels tegen alcohol achter het stuur. Vorig jaar maakte Europa bekend dat het overweegt een totaalverbod op alcohol in het leven te roepen voor jonge bestuurders. Naar aanleiding van die verklaring deed de VAB een onderzoek in ons land. Acht op de tien jongeren tussen 17 en 30 jaar zijn voorstander van de invoering van een nultolerantiebeleid in België. Bij de nieuwe autoverzekeringen die Baloise en andere verzekeraars afsluiten, kan het aandeel van jongeren belangrijk zijn. Velen van hen sluiten voor hun eerste auto een verzekering af.
Maar volgens Els Breugelmans, marketingdocent aan de KU Leuven, is het koffiedik kijken of de zet van Baloise goed zal uitdraaien voor de verzekeraar. “Ik verwacht uiteraard dat Baloise zijn huiswerk heeft gemaakt voordat het die beslissing heeft genomen. Er is zeker meer bewustzijn rond de gevaren van alcohol in het verkeer bij jonge generaties, maar of de beslissing van Baloise ook jongeren zal overtuigen, is niet zeker. Zij liggen niet wakker van verzekeringen en laten zich vaak door hun ouders adviseren bij het kiezen van een autoverzekering. Of zij zo opgezet zijn met de sterke positie die Baloise inneemt, valt af te wachten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier