Axa Belgium voert lijst van meest gedigitaliseerde verzekeraars aan
Het onderzoek van Sia Partners naar het digitale verzekeringstraject heeft Axa voor de derde keer bekroond. Het digitale aanbod van de Belgische dochteronderneming van de Franse verzekeraar staat op nummer één, voor de oplossingen van Belfius Direct en Yuzzu.
De best presterende verzekeraar vanuit digitaal oogpunt is Axa. De derde editie van de ranglijst, opgesteld door het adviesbureau Sia Partners, plaatst Axa Belgium opnieuw boven aan de lijst van verzekeraars met de beste digitale klantenervaring op de Belgische markt. Dit is het derde jaar op rij dat de Belgische dochteronderneming van de Franse verzekeringsgroep het podium haalt.
Axa pakte opnieuw een gouden medaille, voor de nieuwe directe verzekering van Belfius (ex-Corona Direct), die een zeer verdienstelijke tweede plaats behaalde, terwijl Yuzzu (ex-Touring Assurances) voor het eerst naar de derde plaats klimt, voor KBC, dat van de tweede naar de vierde plaats zakt.
Na die top vier volgen, in volgorde, Flora by Ethias (het 100% digitale aanbod van Ethias), de Ethias-groep, ING, Beobank, AG Insurance, Argenta, Allianz, Federale Verzekering, Baloise, P&V en BNP Paribas Fortis, die als laatste eindigt in deze editie 2024 van de ranglijst van meest gedigitaliseerde verzekeraars.
Belgische en wereldleider
Om de ranglijst op te stellen heeft Sia Partners dit jaar de beschikbare aanbiedingen vergeleken in vijftien landen in Europa (onder meer België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg), Noord-Amerika (Verenigde Staten en Canada), het Midden-Oosten, China en Australië. De experts van Sia Partners analyseerden meer dan 300 digitale diensten en hielden dit jaar rekening met een zevental criteria met betrekking tot de klantervaring (navigatie, eenvoud), de beschikbare functies (simulatie, verzekering) en enkele ESG-criteria.
Net als vorig jaar richtte het onderzoek zich op het digitale pad dat de verzekeraar aanbiedt voor auto- en woonverzekeringen, met behulp van een smartphone. De onlinetrajecten voor die twee soorten verzekeringen zijn het meest succesvol, vooral omdat ze minder complex zijn.
Axa staat niet alleen boven aan de lijst van verzekeraars die de beste digitale klantervaring bieden in België, maar ook wereldwijd. “Dat is de grote verrassing in de ranglijst van dit jaar”, zegt Anthony Wolf, partner bij Sia Partners en verantwoordelijk voor de financiële dienstverlening. “Axa is een echte kampioen in digitale verzekeringen en blijft vooruitgang boeken, ondanks een al zeer succesvol digitaal aanbod. Dat is des te opmerkelijker omdat Axa in België opereert via een netwerk van makelaars. Maar de kracht van het door Axa ontwikkelde model is dat de makelaar deel blijft uitmaken van de klantrelatie.”
Belangrijke veranderingen
Daarnaast moet ook Belfius Direct, dat zijn digitale strategie volledig heeft herzien na de rebranding van Corona Direct naar Belfius Direct, worden vermeld. Tot de belangrijkste veranderingen in deze editie van de Belgische ranglijst ten opzichte van vorig jaar behoort een terugval van KBC, maar vooral de duidelijke vooruitgang van ING, dat zes plaatsen is gestegen. “Dat is een zeer goede ontwikkeling voor ING, dat besloten lijkt te hebben fors te herinvesteren in haar digitale aanbod.” En niet te vergeten Federale Verzekering “dat zijn aanpak lijkt te hebben veranderd door het directe kanaal te omarmen”, aldus Anthony Wolf.
AG Insurance, Baloise en P&V boekten ook een interessante vooruitgang en stegen respectievelijk een en twee plaatsen. Terwijl Ethias en Argenta standhielden, vielen Flora by Ethias (Ethias’ 100% digitale aanbod), Beobank, Allianz en BNP Paribas Fortis terug, vooral omdat “hun aanbod nauwelijks veranderd is sinds vorig jaar”, zegt Anthony Wolf.
Camille Audet (Axa België): ‘Dit toont de consistentie van onze digitale strategie’
Camille Audet, marketingdirecteur bij Axa België, is verheugd dat ze door de experts van Sia Partners is uitgeroepen tot ’s werelds meest gedigitaliseerde verzekeraar. “Maar waar we het meest enthousiast over zijn”, zegt ze, “is onze toppositie in België, die we voor het derde jaar op rij hebben behouden. Dat getuigt van de consistentie van onze digitale strategie vanaf het begin. We hebben onze strategie meer dan vijf jaar geleden gelanceerd en die staat voor de lange termijn vast. Vandaag stijgt de digitale verkoop met 30 procent ten opzichte van vorig jaar. “
Ze voegt eraan toe dat het model dat de verzekeraar op de Belgische markt gebruikt uniek is. “Het is een geïntegreerd, hybride model dat de makelaar betrekt bij elke fase in het proces van het afsluiten van een auto- of woonverzekering. Klanten kunnen op elk moment contact opnemen met hun makelaar. De makelaar kan de klant op elk moment begeleiden en met hem communiceren. Het is een innovatief systeem, waarmee Axa zich onderscheidt op de Belgische markt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier